De Spaanse staatsspoorwegmaatschappij RENFE heeft een bestelling geplaatst bij Stadler Zwitserland voor de levering van 59 lokale treinen, inclusief reserveonderdelen en onderhoud over een periode van 15 jaar. Deze bestelling is in het biedproces voor de treinen met hoge capaciteit waarvoor de Spaanse exploitant reclame heeft gemaakt. Stadler stelt voor om de capaciteit te maximaliseren door dubbeldekkers te gebruiken met een schaalbare lengte van 100 tot 120 meter en 160 tot 240 meter. De treinen met Iberische spoorbreedte rijden op lijnen met 3 kilovolt gelijkstroom bovenleidingen en halen een topsnelheid van 140 kilometer per uur. Ze worden gebruikt in lokaal transport in de grootste Spaanse steden. Het ontwerp van de nieuwe treinen zal deels gebaseerd zijn op de KISS en deels op de FLIRT.
Van CAF naar Stadler
Dit is de eerste bestelling van RENFE aan Stadler. Zowel de engineering als de productie van de treinen vindt wel plaats in de Stadler-fabriek in Valencia. Het contract moet een optie bevatten voor nog eens 44 eenheden en hun onderhoud. Iñigo Parra, CEO van Stadler Valencia, zegt: “We zijn erg blij met de beslissing van RENFE en het vertrouwen in Stadler. In Spanje zullen nieuwe treinen worden gebouwd voor gebruik in het Spaanse lokale transport – dat maakt ons trots.”
Bron en foto Copyright Stadler Zwitserland
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.