Spaanse Renfe bestelt bij Alstom en Stadler

Advertentie

foto bij persbericht Copyright Renfe

Eerder deze week plaatste wij al een bericht over Renfe. Hierin schreven wij dat het Spaanse bedrijf een bestelling heeft geplaatst bij het Zwitserse Stadler. In onze Facebook Groep was ook al te lezen dat Renfe een bestelling had bedaan bij Alstom.

Treinenweb

Treinenweb heeft alles nog eens netjes op een rijtje gezet. Een bijzondere bestelling voor het Spaanse Renfe. Ze hebben deze week bekend gemaakt een leveringscontract te hebben getekend met zowel Alstom en Stadler voor de levering van nieuwe regionale passagierstreinen. Het contract heeft een waarde van 2,4 miljard euro wat meteen de eerste grootste order in de geschiedenis is voor de Spaanse treinenvloot. Het Franse Alstom en het Zwitserse Stadler delen de levering van 211 treinstellen die aangepast worden voor de Iberische spoorbreedte van 1668 mm en die geschikt zijn voor 3kV gelijkstroom.

Bestelling

Bij Alstom worden er 152 stellen treinstellen besteld die zowel dubbel- als enkelsdeks zijn en 100 meter lang zijn. De waarde van deze order is 1,4 miljard euro. Bij Stadler worden er 59 dubbeldekstreinstellen besteld waarvan er 24 stuks 100 meter lang zijn, en 35 die een lengte van 200 meter hebben. Deze order heeft een waarde van 1 miljard euro en heeft nog een optie voor 44 extra treinen. De Spaanse fabrikanten Talgo en CAF deden ook mee aan de aanbestedingen, maar deze vielen uiteindelijk buiten de boot vanwege tekortkomingen in hun voorstellen. Talgo ging in beroep tegen de beslissing die de aanbestedingsprocedure vertraagde voor een periode van meer dan 40 dagen.

Modellen

Tijdens de bekendmaking van de mega-bestelling zijn er geen treinmodellen genoemd. Mogelijk zou het voor Alstom on de Coradia Stream Duplex gaan die gemeng dubbel- en enkeldeks is. Deze is recentelijk ook door LNVG in de Duitse deelstaat Nedersaksen aangeschaft. Voor de levering van Stadler zal hoogstwaarschijnlijk gebruik gemaakt worden van het hun befaamde KISS-platform. Deze treinen rijden onder andere ook in Duitsland, en zijn min of meer het dubbeldeks broertje van de Flirt-bestseller te noemen.

Onderhoud en reserveonderdelen

De contracten bevatten ook de levering van reserveonderdelen en onderhoudsdiensten voor een periode van 15 jaar. Het daadwerkelijke onderhoud zal worden uitgevoerd via bedrijfsconstructies met Alstom en Stadler die samenwerken met Renfe. De productie van alle treinstellen zal in Spanje plaatsvinden. In het geval van Stadler wordt er gebruik gemaakt van de productiefaciliteit in Albuixech, nabij Valencia. Alstom daarentegen zal zijn fabriek in Santa Perpetua, gelegen in de provincie Barcelona, ​​gebruiken.

Aanbestedingen

De uitbreiding van de vloot voor Renfe zit er met deze historisch grote order er nog niet op. Zo heeft de Spaanse vervoerder een volgende aanbesteding uitgeschreven voor de bestelling van 43 hybride treinstellen voor middellange afstand, 38 bimodale Cercanías-treinstellen, en motorwagens voor bestaande Talgo-treinen.

Bron: Treinenweb
Foto’s: ©Renfe

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.