Sneller spoor vrij maken bij gestrande trein

ProRail heeft vijf Unimogs ( Op de foto  een Zagro Unimog ) besteld waarmee gestrande treinen in de toekomst sneller kunnen worden weggesleept. Soms kan een trein door een defect of een aanrijding tot stilstand komen en kan niet verder rijden. De gestrande trein houdt het spoor dan tijdelijk bezet voor andere treinen.
Bij een melding van een stilstaande trein probeert de vervoerder zo snel mogelijk de defecte trein te repareren. Lukt dit niet of niet snel genoeg? ProRail kan allerlei evacuatie mogelijkheden aandragen en regelen zoals het vorderen van een locomotief, en het regelen van een andere trein. ProRail ondersteunt en faciliteert de vervoerder, die primair verantwoordelijk is voor de evacuatie en de veiligheid van haar reizigers.
Hiervoor is, zoals wij het noemen, een ‘driesporenbeleid’ ontwikkeld, en dat bestaat uit:
*Het regelen van een sleeplocomotief bij een vervoerder
*Het regelen van materieel om reizigers te evacueren, samen met de vervoerder
*Het bestellen van bussen om reizigers verder te vervoeren (vervoerder)
Bij een gestrande trein worden altijd deze drie stappen in werking gesteld. Juist om te voorkomen dat ProRail alleen maar inzet op die ene maatregel en op locatie blijkt dat deze niet werkt, om de één of andere reden. En de reizigers dus onnodig lang in de trein zitten. ProRail hanteert daarvoor de vuistregel dat ze het binnen maximaal twee uur geregeld willen hebben. Dat is mede ingegeven door het feit dat moderne treinen geen raampjes meer hebben en in geval van een stroomuitval de airco en wc voorzieningen niet werken. Dat is geen pretje. Ook bij warm weer kan de temperatuur snel oplopen in zo’n trein. Vandaar dat ProRail er allereerst op gericht is de reizigers zo snel als mogelijk de trein zien uit te krijgen. En vervolgens gaan repareren, zodat het trein verkeer weer snel op gang kan komen.
Naast deze drie sporen wil ProRail dus nog extra opties aan het arsenaal toevoegen. Het is zo druk geworden op het spoor. Daardoor kan een klein incident sneller uitgroeien tot een groot incident. In tegenstelling tot de weg kent het spoor geen vluchtstrook. Daardoor zijn de mogelijkheden om langs een stil staande trein te rijden beperk en ontstaat er snel een file op het spoor.
ProRail heeft Unimogs aangeschaft. Dat zijn voertuigen die zowel op de weg als op het spoor kunnen. Met deze extra optie kan ProRail op het moment dat bussen niet bij de locatie kunnen komen en het regelen van een andere trein lastig is of lang op zich laat wachten de trein wegslepen en voorkomen dat de reizigers langer dan noodzakelijk is, in een trein vastzitten.
Een vijfde optie is dat ProRail met de trein die achter een gestrande trein staat, wil gebruiken om de trein op te duwen naar het dichtstbijzijnde station. De reizigers kunnen daar dan zo snel mogelijk de trein uit.
Om niet meer afhankelijk te zijn heeft ProRail sinds kort twee wegsleeplocs in eigen beheer genomen. Deze staan op strategische plekken en zijn sneller inzetbaar.
Deze zomer gaan we ook experimenteren met het opduwen van een gestrande trein met behulp van de achter rijdende trein. Daarmee hebben ze dus nog meer manieren tot onze beschikking om reizigers zo snel mogelijk uit de trein te krijgen en het spoor vrij te maken. Bron: ProRail – Foto: Zagro Duitsland.