Siemens sleept eerste opdracht voor nieuwe Avenio tramgeneratie in de wacht. De HTM bestelt 40 nieuwe trams met een totale waarde van ruim 100 miljoen Euro. Als er een schaap over de dam is volgen er vast en zeker meer. Na 2014 zal de oude vertrouwde tram langzaam uit het stadsbeeld verdwijnen en plaats maken voor een prachtige nieuwe tram. De Siemens divisie Rail Systems gaat namelijk 40 vierledige 100 procent lagevloertrams van het type Avenio voor het vervoersbedrijf HTM in Den Haag bouwen. Hiermee heeft de Hofstad als eerste stad ter wereld gekozen voor de nieuwe generatie Avenio-trams.
De opdracht voor 40 voertuigen, inclusief bestuurderstraining, documentatie en onderdelen, vertegenwoordigt een waarde van ruim 100 miljoen Euro. Daarnaast is Siemens met de HTM een optie voor nog eens maximaal 40 Avenio-trams overeengekomen. De Avenio wordt gebouwd in de Siemens-fabriek in Wenen, die aan zo’n negenhonderd medewerkers werkgelegenheid biedt. Met de leveringen aan Den Haag zal naar verwachting in de februari 2014 worden gestart.
Belangrijke criteria voor de gunning van de opdracht aan Siemens waren voor HTM naast de koopprijs en de kwaliteit ook de exploitatiekosten en de duurzaamheid van de Avenio. “De Avenio is de jongste ontwikkeling in de 130-jarige tramgeschiedenis van Siemens en is de meest geavanceerde en stilste lagevloertram ter wereld”, aldus Hans Koemeester, lid van de Raad van Bestuur van Siemens Nederland, “ tijdens de bekendmaking vanmorgen in Den Haag. We zijn er dan ook erg trots op dat we deze moderne tram aan Den Haag mogen leveren.” Siemens produceert de Avenio in Oostenrijk. De voorbereidingen voor de productie van de Avenio in Wenen zijn in volle gang. De eerste van in totaal veertig vierledige voertuigen zullen naar verwachting in februari 2014 worden uitgeleverd, de laatste trams ontvangt Den Haag naar verwachting een jaar later. De trams dienen o.a. ter vervanging van de huidige oudere voertuigen. Elke Avenio voor Den Haag is 35 meter lang en biedt 70 zit- en 168 staplaatsen. Het gangpad heeft geen treden, aangezien de Avenio een 100 procent lagevloertram is.
De Avenio is gebaseerd op de enkel gelede voertuigen die sinds 2005 in Almada (Portugaal) en sinds 2006 in Budapest (Hongarije) met succes voor het transport van reizigers worden toegepast. Bij dit voertuigconcept is door de technici van Siemens bijzondere aandacht besteed aan het comfort van zowel reizigers als bestuurder, maar ook aan een lage slijtage van wielen en rail. Hiervoor zijn de draaistellen van de Avenio zo vormgegeven, dat zij tot 4,5 graden kunnen uitdraaien. Hun gedrag in de bochten is dus beter dan dat van onderstellen die vast met de wagenbak zijn verbonden. Daarnaast zijn de ontwikkelaars erin geslaagd, de tractie- en remgeluiden te verminderen. Dit is niet alleen prettig voor de passagiers, maar ook voor de voorbijgangers en de omwonenden. De lagere geluidproductie kon vooral worden gerealiseerd door geluidarm elektrisch af te remmen, de wielbanden van een rubberen vering te voorzien en de hulpaggregaten bij stilstand te dempen of geheel uit te schakelen. Daarnaast zorgt ook de volledig afgeveerde aandrijving voor een lagere geluidemissie en minder vibratie. De Avenio combineert 130 jaar ervaring van Siemens in de trambouw met meer dan 20 jaar expertise wat betreft de speciale eisen die de lagevloertechniek stelt. Daarnaast profiteert de nieuwe tramgeneratie ook van het uitgebreide know – how van het Siemens-concern als het gaat om
de toepassing van beproefde componenten in combinatie met een uiterst geavanceerd voertuigconcept. Siemens behoort wereldwijd tot de grootste aanbieders op de markt voor trams. De eerste elektrische tram ter wereld bouwde Siemens in 1881 voor Berlijn. In de Verenigde Staten is tegenwoordig één op de drie trams van Siemens afkomstig. Wereldwijd rijden er momenteel zo’n 27.000 trams, waarbij de voertuigparken regelmatig moeten worden gemoderniseerd of uitgebereid. De mobiliteitsbehoefte in de steden groeit en klimaatvriendelijker vervoer wordt steeds belangrijker. Een UNIFE-onderzoek heeft aangetoond, dat de wereldmarkt voor trams tot 2016 jaarlijks met bijna vier procent zal groeien tot ruim 3 miljard Euro.
Vanwege de hoge energiezuinigheid en de milieuvriendelijkheid is de Avenio opgenomen in het Siemens milieuportfolio, waarmee de onderneming in het boekjaar 2011 een omzet van circa EUR 30 miljard behaalde.
De Nieuwe trams worden inderdaad tweerichting trams zodat keerlussen niet meer nodig zijn. Deze vergen vaak veel ruimte en onderhouds kosten. toekomstige verleningen van tramlijnen kunnen dus worden uitgevoerd met een kopeindpunt zoals bij Randstadrail. De Nieuwe Avenio trams worden ook net zo breed als de RR trams namelijk 2,65m Hiervoor zijn er wel diverse aanpassingen in het Huidige net noodzakelijk omdat de GTL’s 2,35m breed zijn en het profiel van het Haagse tramnet hier op is gebaseerd. HTM vindt echter de voordelen van de standaard breedte van 2,65m groter dan de nadelen van het aanpassen van enkele pleken in het tramnet. Daar vernieuwing en aanpassing sowieso nodig is. Lijn 2 wordt momenteel geschikt gemaakt voor de RR trams die er binnekort op gaan rijden.