Het gaat nu om 57 treinwagens van het type Mireo voor DB Regio AG. Na de lancering van dit type vorig jaar, is dit de tweede orde voor Siemens nieuwe regionale trein. De treinen worden gebouwd op de bekende fabriek in Krefeld, Duitsland. Inbedrijfstelling volgt in twee fasen in de deelstaten Baden-Württemberg en Zuid-Hessen start deze in december 2020, terwijl op de route Mannheim – Mainz in de deelstaat Rijnland-Palts dit in december 2021 zal gebeuren.
“We zijn vooral tevreden over het vertrouwen dat DB Regio in deze vervolgorder plaatst. Dit is een erg belangrijke voor de laatste generatie van onze regionale trein, de Mireo. De Mireo combineert een hoog prestatieniveau, comfortabele passagier ervaring en optimale flexibiliteit over de gehele levenscyclus van de trein “, zegt Sabrina Soussan, CEO van Siemens’ high-speed, regionale treinen en locomotieven business.
De Mireo werkt en rijdt als een S-Bahn op de toekomstige lijnen. Als de treinen worden afgeleverd, wordt het eigendom overgedragen aan een staatsbedrijf en worden ze door DB Regio gehuurd voor de duur van het transportcontract van 14 jaar.
De Mireo is ontworpen met een nieuwe aerodynamische vormgeving. Ook het is aanzienlijk minder luidruchtig. Daar de treinen een lichtgewicht constructie hebben, energie-efficiënte componenten en intelligent board-netwerk management systeem wordt het energieverbruik met 25 % ten opzichte van voorgangsmodellen verlaagd. Om te voldoen aan de eisen van de aanbestedende dienst, heeft DB Regio speciale aandacht besteed aan het verstrekken van comfort van de passagiers in de treinen: De driewagen treinstellen hebben 200 zitplaatsen. De wagens hebben toegangshoogten van 76 cm die toegang tot alle perrons mogelijk maken. Daarnaast biedt deze nieuweling haar passagiers WLAN. De lengt van de Mireo is 70 meter en heeft een topsnelheid: 160 km per uur. Op YouTube is een video te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=uSRg9PLgcSQ