Om in de toekomst mobiel te blijven in de steden, moet er een goed netwerk van transport-en informatiesystemen zijn. Siemens biedt een breed portfolio van oplossingen die zij dit jaar op de UITP, in hal 2 (Stand 2A325) presenteert. Op het persevenement in Wenen maakte Siemens wat zij op de Vakbeurs UITP 2013, die van 26 t/m 30 mei 2013 in Genève tonen o.a. aan de gemeente besturen van steden.
Steden op weg naar de toekomstige mobiliteit
Op de internationale openbaar vervoer vakbeurs UITP die dit jaar in Genève, Zwitserland gehouden wordt, zal Siemens met de nieuwste ontwikkelingen voor het Openbaar Vervoer laten zien die economisch en geschikt zijn voor stedelijk gebruik. Op show zullen een power control systeem voor rail voeding, energie-opslag systemen voor bovenleiding-vrije stedelijke transit systemen, oplossingen voor een optimaal gebruik van de spoorweginfrastructuur, een IT-platform voor de planning, boeking en facturatie van multimodale reisinformatie, plus eerste volledig elektrische Europa’s bus op een lijndienst te zien zijn.
Vandaag de dag, zijn grote veranderingen in onze samenleving een uitdaging. In 2010 woonde meer dan de helft van de wereldbevolking al in stedelijke agglomeraties. Ook hier is de trend naar boven: Experts gaan ervan uit dat 90 procent van de toekomstige bevolkingsgroei wordt geconcentreerd in de steden. Dienovereenkomstig wordt particulier reizen naar verwachting met circa 2,7 miljard ritten per dag verhoogd, tussen begin van deze eeuw en 2025. De effecten van continu groeiende mobiliteitsbehoeften in en tussen stedelijke centra zijn al zichtbaar. Efficiënte en duurzame mobiliteit is dus de belangrijk aandachtspunt voor steden en lokale gemeenschappen over de hele wereld. Efficiënte openbaar vervoer-systemen zijn de sleutel tot het overwinnen van impasse, luchtvervuiling en gebrek aan parkeerplaatsen, en zet de aantrekkelijkheid en het concurrentievermogen van steden over de hele wereld.
Energie-efficiënte en milieuvriendelijke spoorwegen tractie voeding oplossingen
Spoorweg stroomvoorzieningen voldoen aan de belangrijkste energie-eisen, als ook tram en metro-netwerken. Siemens spoor elektrificatie oplossingen kunnen bijvoorbeeld doorgeven hersteld remenergie om meer afgelegen consumenten via middenspanning netten bedienen. De aanvoer van remenergie is ook een belangrijke factor voor de vergroting efficiëntie in het geval van energie-opslag systemen.
Siemens zal op UITP locatie haar Sitras MES mobiele opslag tonen van energie-eenheid en het hybride model Sitras HES. Voertuigen die zijn uitgerust met deze systemen eisen tot 30 procent minder energie per jaar, en stoten zo veel als 80 ton minder CO2 dan mensen zonder energie-opslag-eenheden. De Sitras HES energie-opslag apparaat hybride concept combineert de voordelen van opslag-technologie met de mogelijkheden van een tractiebatterij. Dit maakt de realisatie van milieuvriendelijke bovenleiding-vrij korte afstanden systemen die geschikt zijn voor integratie in elke stad. Tot 2,5 kilometer bovenleiding bediening is mogelijk met het hybride systeem.
Ook zal de aandacht op de beurs zich ook richten op de Vicos RSC power control systeem, dat verschillende Scada (Supervisory Control and Data Acquisition) applicaties integreert in een controle-en monitoringsysteem. Naast een overzicht van de status van de spoorwegen tractie-energievoorziening systeem, het biedt ook de mogelijkheid van controle energieverbruik in de tractie-energievoorziening-netwerk en het stabiliseren van bedrijfsprocessen door middel van schuld en maintenance management.
Siemens presenteert ook een Sitras SCD spanningsbegrenzende apparaat, dat wordt aangeboden met een gemengde-voltage functie. Deze functie voorkomt dat ontoelaatbare spanningen die zich in DC spoorwegen tractiestroomvoorzieningen als ze worden beïnvloed door AC systemen. De mixed-voltage-functie voldoet aan alle eisen op het gebied van beschermende maatregelen, zoals vastgelegd in de norm 50.122-3, om de incidentie van ontoelaatbare gemengde spanningen te vermijden.
Software-gebaseerde management voor meer capaciteit op het spoor
Het efficiënt gebruik van de bestaande treinverkeer infrastructuren is een uitdaging voor steden over de hele wereld. Met het Siemens Trainguard MT-systeem, kan de capaciteit van een metrolijn worden verhoogd met maximaal 50 procent, terwijl het energieverbruik slechts met 30 procent. Maar ook hier, elke technische of operationele verstoring heeft negatieve effecten op de beschikbaarheid. Siemens presenteert een softwarepakket om spooroperatoren te ondersteunen in het maken van de best mogelijke gebruik van alle beschikbare capaciteiten en middelen, en stelt een op maat gemaakte oplossing voor planning en onderhoud. Besluitvorming is gebaseerd op individuele het spoor operationele en business prestatiemetingen en de netwerken van de verschillende vakgebieden.
IT-platform voor de netwerken van de mobiliteit aanbod
Om te voldoen aan de groeiende vraag naar vervoer, is er een behoefte aan nieuwe en aantrekkelijke concepten die intermodale reizen te vereenvoudigen en een schakelaar om het publiek openbaar vervoer faciliteiten aantrekkelijk voor reizigers maken. Op UITP 2013 presenteert Siemens een “geïntegreerde Mobility Platform”, wat het makkelijker moet maken voor de exploitanten om aanvullende diensten te integreren in hun eigen aanbod. Met behulp van het platform, kan een gebundeld aanbod worden samengesteld waarmee multimodale reizen worden gepland, geboekt en betaald voor via een enkel platform. Reizen kan ook worden geoptimaliseerd uit de milieu-en economisch perspectief. Steden en lokale gemeenschappen tot hun beschikking nieuwe controle-instrumenten voor ‘groene’ transport management en een betere benutting van de bestaande infrastructuur.
Volledig elektrische stadsbussen voor milieuvriendelijke korte afstanden vervoer
Busdiensten – de vraag of de traditionele stadsbus of Bus Rapid Transit (BRT) systeem – vormen een hoeksteen van het stadsvervoer. Door het ontbreken van een interne verbrandingsproces, puur elektrisch aangedreven voertuigen te creëren minder lawaai en geen lokale uitstoot van vervuilende stoffen. In vergelijking met diesel-of gas-aangedreven bussen, het brandstofverbruik is ongeveer 25 procent lager, en aldus bijdragen tot verbetering van de luchtkwaliteit en de levensomstandigheden in stedelijke agglomeraties.
Siemens biedt een innovatieve en flexibele concept voor volledig elektrische stadsbussen (eBus), evenals met systemen die geïntegreerd kunnen worden in vele chassis, en zijn dus fabrikant-neutraal. De eerste elektrische bussen rijden al in het openbaar vervoer van Wenen. Wiener Linien heeft Siemens eerste in Europa volledig elektrische bussen van Siemens in de reguliere stedelijke dienst gezet. Het accu opladen vindt plaats op het eindpunt en overnachting in het depot, via een dubbelpolige stroomafnemer die het bestaande netwerk van Wiener Linien gebruikt. Vergeleken met conventionele stadsbussen, hebben de voertuigen “elektrische apparatuur aan boord, geen beperkingen in termen van ruimte of functionaliteit voor passagiers en chauffeurs hebben. Bron: Siemens Perevenment Wenen