Siemens Mobility ontvangt eerste bestelling voor batterij-treinen

Advertentie

Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg (SFBW) heeft 20 Mireo Plus B treinen besteld bij Siemens Mobility. De twee-wagens elektrische treinstellen met 120 zitplaatsen kunnen hun dienst draaien op spoorroutes met of zonder bovengrondse hoogspanningslijnen dankzij hun batterij hybride aandrijving. Het contract omvat ook het onderhoud van de treinen door Siemens Mobility voor een periode van iets minder dan 30 jaar. Minister van Vervoer Winfried Hermann zei: “Dit is de eerste keer dat batterij-aangedreven treinen zullen worden gebruikt in de staat. Met deze innovatieve technologie zal ook de elektrificatie van spoorlijnen zonder doorlopende bovengrondse elektriciteitsleidingen mogelijk zijn.”
De oplevering van de treinen is naar verwachting in december 2023 afgerond. De treinen worden gebouwd in de Siemens Mobility fabriek in Krefeld, Duitsland.

“Met deze volgorde investeert de staat Baden-Württemberg in de toekomst van mobiliteit. Onze batterij-aangedreven trein Mireo Plus B maakt klimaatvriendelijk, lokaal emissievrij personenvervoer mogelijk, waardoor een duurzaam alternatief voor het gebruik van diesel-aangedreven treinen op niet-geëlektrificeerde spoorroutes. We garanderen de beschikbaarheid van de vloot met ons onderhoud van de treinen gedurende hun gehele levenscyclus”, aldus Sabrina Soussan, CEO van Siemens Mobility.

“In het belang van duurzaamheid hebben we bewust gekozen voor een “levenscyclusmodel” zegt Winfried Hermann, minister van Transport in Baden-Württemberg. ” We gaan een nieuwe weg, in het omzetten naar klimaatvriendelijke voortstuwingssystemen in lokaal vervoer door deze nieuwe technologie te introduceren en willen het bedrijf via contractuele afspraken aan deze technologie verbinden. Siemens is ook verantwoordelijk voor het energieverbruik en de energiekosten over de gehele contractperiode van 29,5 jaar. In dit opzicht betreden we nieuw terrein met betrekking tot aanbestedingen voor het openbaar vervoer in de deelstaat Baden-Württemberg.”

De Mireo Plus B heeft een bereik van ongeveer 80 kilometer in reële omstandigheden. De batterijen kunnen via de bovenleiding worden opgeladen terwijl ze langs geëlektrificeerde secties rijden en door de remenergie van de trein te herstellen. Het accusysteem is gemonteerd op de vloer en is geïnstalleerd in twee accucontainers. Lithium-ion batterijen met een lange levensduur worden gebruikt in het systeem. Bron en foto’s: Siemens Mobility

2 Comments

  1. Toch wel leuk om ook nu weer te lezen hoe de bovenleiding vertaald is uit het Duits.
    Vakkennis………………?

  2. Batterij trein heeft geen toekomst. Onzin dat het wordt ontwikkeld.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.