Siemens Mobility levert 50 dubbelaangedreven locomotieven aan DB

Advertentie

Locomotives, Vectron Dual Mode Light DB Design, Foto, Rolling Stock, Cargo

Siemens Mobility gaat 50 dubbelaangedreven locomotieven aan DB leveren. De levering omvat locomotieven van het type Vectron Dual Mode met specifieke aanpassingen voor het toepassingsgebied dat door DB Cargo en de DB Bahnbau Group is gepland. De voertuigen kunnen zowel op diesel als op elektriciteit rijden. Met deze opdracht neemt DB een optie uit een in september 2020 gesloten raamovereenkomst. Zo groeit de vloot van DB Cargo tot 146 Vectron Dual Mode-locomotieven en krijgt de DB Bahnbau Group voor het eerst vier locomotieven van dit type. De levering van de locomotieven start in 2026 en de productie vindt plaats in de Siemens Mobility-fabriek in München-Allach.

Vectron Dual

Met de Vectron Dual Mode ondersteunen we DB bij het klimaatvriendelijker maken van haar vloot. Op geëlektrificeerde baanvakken rijdt de Vectron Dual Mode puur elektrisch, op baanvakken zonder bovenleiding is het mogelijk om over te schakelen op de conventionele aandrijving zonder van locomotief te wisselen. Dit vermindert de CO2-uitstoot, verlaagt de onderhoudskosten en helpt DB om duurzamere toeleveringsketens te implementeren”, zegt Albrecht Neumann, CEO van Rolling Stock bij Siemens Mobility.
Zelfs als de hoofdspoorlijnen in Duitsland al geëlektrificeerd zijn, kan de zogenaamde laatste mijl meestal alleen worden afgelegd met een verbrandingsmotor. De Vectron Dual Mode biedt een duurzame en voordelige vervanging voor conventionele dieselvoertuigen.
Siemens Mobility heeft de Vectron Dual Mode al 195 keer verkocht aan 18 klanten. De locomotief is gebaseerd op beproefde Vectron-componenten. Het is ontworpen voor het 15 kV wisselspanningssysteem en is uitgerust met het PZB-treinbeveiligingssysteem.

Bron en foto’s persbericht Siemens Mobility.

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.