In haar fabriek in Wenen, heeft Siemens de afgelopen week, de eerste in de officiële kleuren geschilderde nieuwe metro voor de Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG) Stadtwerke München (SWM) gepresenteerd. Het is de eerste (stuurstand)van zes treinen van het type C2, als de grootste ooit de aanschaf van voertuigen in de geschiedenis van de metro van München – bij Siemens. Omvang van de investeringen is ongeveer 185 miljoen euro. De nieuwe U-Bahn treinen voor München komen van de tekentafel van de internationaal gerenommeerde ontwerper Alexander Neumeister, grotendeels gebaseerd op het bekende ontwerp van de laatste generatie van voertuigen (C trein). Door verdere ontwikkeling van het beproefde voertuig concept zijn de nieuwe treinen van het type C2 meer klant-vriendelijk, economische en milieuvriendelijke dan het type C1. Veel komt voort uit de recente ontwikkeling voor Metro’s op de markt gebracht onder de naam Inspiro. Onder voorbehoud van de tijdige toelatingsprocedures, kunnen de passagier medio december 2013 met de eerste vier nieuwe metro zich onder de grond verplaatsen.
Deze nieuwe metro’s kunnen maximaal 90 km per uur rijden, in plaats van 80 km/h tot nu toe. Er is meer ruimte voor de passagiers. Deze meer ruimte voor extra passagiers wordt veroorzaakt door de veranderingen in het opstellen van zitplaatsen. De C2 zal geschikt voor 940 passagiers – in plaats van tot nu toe 912. De trein heeft meer dan 220 zit- en 720 staanplaatsen. Dus stijgt de totale capaciteit tot 28 zetels.