Het Franse Alstom – recent in het nieuws door onder andere de nieuwe waterstoftreinen – gaat ook een rol spelen in de Rotterdamse haven. Dat gebeurt door de overname van het Nederlandse onderhoudsbedrijf voor het railvervoer ‘Shunter’ uit de Maasstad, waarvoor deze maand een koopovereenkomst is getekend. Deze laatste onderneming werd in 2003 opgericht en houdt zich bezig met ‘dienstverlening’ in de vorm van planmatig onderhoud van rollend materieel voor het goederen- en reizigersvervoer per spoor, inclusief goederentreinlocomotieven. Daarbij hoort eveneens het verhelpen van storingen, waar ook in ons land, op elk moment van de dag of de nacht. Tot de klanten behoren vervoerbedrijven, spooraannemers en leasemaatschappijen in Nederland en daarbuiten.
Dertig eigen locs
Shunter beschikt tevens over een dertigtal eigen rangeerlocs en twee diesellocs voor de lijndienst. Een daarvan is voorzien van het Europese beveiligingssysteem ECTS en deze kan dus tevens op de Betuweroute rijden. Hoewel sommige locomotieven alleen zijn toegelaten op bedrijventerreinen ’achter de poort’, mag het merendeel ook op het openbare spoorwegnet rijden. Het hoofdkantoor van Shunter, twee werkplaatsen en de expeditieafdeling zijn gevestigd te Rotterdam, in de omgeving van de Waalhaven. Verder zijn er drie servicelocaties: één in Rotterdam Zuid, één op de Maasvlakte en één in Roosendaal. Het bedrijf heeft circa 120 medewerkers. Jaarlijks krijgen meer dan duizend locomotieven, rijtuigen en goederenwagens intensief onderhoud.
Versterking op de onderhoudsmarkt
Doordat, als gevolg van de overname, het werk en de producten van beide bedrijven worden samengevoegd, hoopt Alstom zijn positie op de onderhoudsmarkt in de Benelux te versterken. Bernard Belvaux, managing director Benelux bij Alstom stelt dat de samenvoeging een goede aanvulling betekent van de kennis en ervaring van beide ondernemingen. ‘Deze stap stelt ons in staat een nog robuustere onderhoudspartner voor onze klanten te worden.’ Beide bedrijven werken overigens al meer dan veertien jaar samen, voegt Jos Toes, managing director van Shunter daaraan toe: ‘Ik ben enthousiast over mijn intrede bij Alstom en ben ervan overtuigd dat we dankzij onze gecombineerde kennis onze klanten nog beter kunnen faciliteren.’
Voordat alles in kannen en kruiken is, moet er wel aan enige wederzijds overeengekomen voorwaarden worden voldaan. Naar verwachting ronden Alstom en Shunter de zaken in het tweede kwartaal van 2021 af en dan kan de combinatie gezamenlijk aan het werk. Bronnen: Persbericht Alstom, internetinformatie over Shunter
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.