De eerste elektrische locomotief 7100 die door Siemens voor Pacific National, de grootste particuliere spoorweg-maatschappij in Australië, is nu actief op het spoor in Queensland. Pacific National gaf Siemens de opdracht totaal 23 van deze locomotieven te leveren. Alle locomo-tieven worden in de fabriek van Siemens in München-Allach gebouwd en getest. De op zwaar werk berekende 7100 serie locomotief heeft zes assen en weegt 132 ton en trekt een steenkooltrein van gemiddeld 12.720 ton. De treinen van deze grootte werden eerder door vijf conventionele locomotieven getrokken, maar kunnen nu door drie van deze 7100 serie getrokken worden. Zij kunnen deze zware ladingen vervoeren dankzij de moderne tractielocomotieven met een maximumsnelheid van 80 km per uur. De vermindering van 5 conventionele locomotieven naar 3 nieuwe 7100 wordt mogelijk gemaakt door een efficiënte AC aandrijving. Twee locomotieven bevinden zich aan het begin van de trein, de derde is in midden. Het speciale remsysteem dat nodig is voor deze treinen omvat de elektronisch Gecontroleerde Pneumatische Rem (ECP). Een elektro verbinding zorgt ervoor dat alle goederenwagons gelijktijdig het rembevel ontvangen. Dit ultramodern remsysteem kan een trein die bijna 130 ton weegt en bij een snelheid van 80 km per uur binnen een afstand van 650 meters tot stilstand brengen. De derde locomotief die in het midden van de trein wordt ook aangesloten aan dit ECP systeem. Naast het verminderen van de onderhoudskosten heeft Siemens Mobiliteit ook in het verminderen van energieverbruik in vergelijking met de voorgaande locomotieven geslaagd. Derhalve zal de vervanging van vijf oudere eenheden door drie nieuwe serie 7100 een besparing van 2.100 kwu opleveren, Deze nieuwe vrachtlocomotieven niet alleen de energiekosten drukken, dragen ook tot een lager effect van Co2 bij. Foto: twee van drie Klasse 7100 locomotieven aan het begin van een steenkooltrein
Bron/foto:Siemens – Franz-Ferdinand Friese