De SBB is schijnbaar zeer tevreden over de reeds aanwezige treinen van Stadler. Onlangs hebben zij namelijk 60 extra interregionale dubbeldekkers besteld. Op deze manier creëert SBB voldoende capaciteit om haar regionale vervoersdiensten uit te breiden. Tevens voldoet de SBB hiermee aan de eisen van de Wet Gelijkheid Handicap in het langeafstandsvervoer. SBB verzilvert hiermee een bestaande optie voor de 60 treinen.
Dosto
Met de aanschaf van de 60 dubbeldekkers van Interregio (IR-Dosto) versterkt SBB haar bestaande vloot met een bekend voertuigtype. 41 van de voertuigen helpen om het oude wagenpark te vervangen en om te voldoen aan de eisen van de Wet op de gelijkheid van personen met een handicap (BehiG) in het vervoer over lange afstanden. Deze wet vereist onder meer het onbelemmerd instappen van treinen voor mensen met beperkte mobiliteit tegen het einde van 2023. De 19 overige voertuigen worden ingezet om capaciteitsknelpunten in het regionaal verkeer in de regio’s Zürich en West-Zwitserland op te heffen, om uitbreiding van diensten mogelijk te maken en om meer comfort te creëren. De eerste voertuigen zullen worden ingezet gedurende de dienstregeling van 2024. De SBB bezit al 93 IR- resp. RE-Dosto-voertuigen. SBB oefent een bestaande optie uit voor de 60 voertuigen. De IR-Dosto is een meervoudige eenheid en biedt 466 zitplaatsen op een treinlengte van 150 meter. Het lagevloer concept maakt onbelemmerd instappen mogelijk voor alle reizigers. Het interieur beantwoordt aan de norm voor langeafstandsverkeer. Stopcontacten, de fiets en kinderwagen kunnen ook mee, multifunctionele compartimenten , voldoende toiletten en een modern informatiesysteem zijn overal in de trein aanwezig. Stadler noemt de IR-Dosto een “comfortabele, innovatieve, snel bewegende S-Bahn-trein” (KISS).
Bron: Stadler – foto: Copyright SBB
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.