Roger van Boxtel blij

Roger van Boxtel blij met de halfjaarcijfers NS:
•Reizigers vaker op tijd en meer tevreden
•Roger van Boxtel: forse opgave om prestaties vast te houden
•Klanttevredenheid stijgt naar 84%
•Kostenbesparingen op overhead en hoofdkantoor
•Afgelopen zaterdag was voor de NS een geweldige dag

Kostenbesparingen op overhead en hoofdkantoor in de eerste helft van 2018 zet NS de goede prestaties uit 2017 door. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers 2018 die NS zaterdag publiceerde. Er rijden fors meer treinen, waaronder de tienminutentrein tussen Amsterdam en Eindhoven en de Eurostar naar Londen. Ook rijdt de Intercity Brussel nu over de hogesnelheidslijn. Meer treinreizigers komen op tijd. Dat zorgt ervoor dat meer reizigers tevreden zijn over hun treinreis. Opgave om prestaties vast te houden Roger van Boxtel, president-directeur bij NS: “We blijven ons focussen op het vasthouden van deze prestaties. Om Nederland bereikbaar te houden hebben we ons al gecommitteerd aan een investeringsprogramma van € 3 miljard in nieuwe treinen en revisie van bestaande treinen. Het harde werk van onze collega’s, nieuwe treinen en de verbeterde dienstregeling zorgen voor een stijging in de klanttevredenheid. Maar we lopen tegen de grenzen van het systeem. Nederland heeft een enorme mobiliteitsopgave en dat geldt ook voor het spoor. Elk jaar kiezen meer mensen voor de trein. Daar zijn we blij mee. Tegelijk vergroot dat de kans op drukte en vertraging, ondanks alle maatregelen die we hier samen met onze partners tegen nemen. NS presteert in de eerste helft van 2018 boven de doelen die met de Rijksoverheid voor dit jaar zijn afgesproken. Vooruitkijkend naar 2019, het jaar waarin NS tussentijds geëvalueerd wordt, ligt NS voor alle 12 gestelde doelen op koers.” Van Boxtel: “Het wordt gezien de reizigersgroei en de drukte op het spoor een enorme opgave om de prestaties van dit voorjaar vast te houden.” De kans op een zitplaats in de spits is in het eerste halfjaar ook iets beter. Zo biedt NS met de tienminutentrein veel meer zitplaatsen op de route Amsterdam – Eindhoven. De voorbereidingen voor de introductie van de nieuwe sprinters (SNG) zijn in volle gang. Deze komen vanaf december op het spoor. De populariteit van de snelle verbinding Amsterdam en Rotterdam overstijgt de verwachtingen. NS voldoet aan de afspraken over de zitplaatskans in de spits op de hogesnelheidslijn. Op dit moment is NS bezig de treinen op deze lijn te verlengen. Ook rijden er vanaf december geen vier maar vijf treinen per uur op deze lijn. Sociale veiligheid Reizigers voelen zich steeds veiliger in de trein en op het station. NS zet hier gericht Veiligheid & Service-medewerkers voor in. Ook de poortjes op de stations dragen bij aan het gevoel van veiligheid bij onze reizigers. Hoge alertheid voor het onderwerp veiligheid blijft van groot belang. Na een succesvolle proef zijn bodycams voor onze Veiligheid & Service-medewerkers nu landelijk geïntroduceerd. De omzet voor de NS Groep stijgt met € 342 miljoen .Het aantal reizigers binnen Nederland dat voor de trein kiest, groeit. Deze stijging is met name het gevolg van volumegroei in reizigerskilometers en de tariefsverhoging. Ook draagt het buitenland een steentje bij. De opbrengsten van Abellio UK groeien. Deze groei wordt met name veroorzaakt door de nieuwe concessie West Midlands die voortvarend van start is gegaan en door de autonome groei van bestaande Britse concessies. NS blijft de Brexit en de mogelijke effecten hiervan op de Britse spoorwegmarkt nauwgezet volgen. De opbrengsten van Abellio Duitsland groeien, deze groei wordt vooral gerealiseerd door de consolidatie van Westfalen Bahn, actief in Noordrijn-Westfalen en Nedersaksen, waarvan Abellio sinds eind december 100% eigenaar is. De verbeterde operationele prestaties voor reizigers – zoals hogere punctualiteit en klanttevredenheid – zijn mede mogelijk door de forse investeringen die NS de laatste jaren voor de reizigers heeft gedaan, waaronder betere service, verbetering van IT en de start van een investeringsprogramma van € 3 miljard in de vernieuwing en aanschaf van treinen. Tegelijk leidt dit tot een financiële opgave. NS heeft maatregelen genomen om het resultaat te verbeteren en heeft o.a. een programma aangekondigd om de kosten op overhead en het hoofdkantoor in de komende jaren met € 50 miljoen terug te dringen. Zo wil NS ook in de toekomst kunnen blijven investeren in de bereikbaarheid van Nederland”.

Het volledige financiële halfjaarbericht is vanaf zaterdagochtend 18 augustus 8.00 uur hier te downloaden.

De nieuw CAF Sprinter hier op het station Amsterdam centraal

1 Comment

  1. Niet alleen NS scoort hoog bij het reizigerspubliek, de regionale vervoerders waar NS niet kan of mag rijden dragen aan de populariteit van het treinreizen ook in belangrijke mate hun steentje bij, deels als aanvoer op NS trajecten en deels op de regionale lijnen zelf ! Jammer alleen dat de politiek in het verleden het belang van een goed spoorwegnet vaak heeft onderschat en soms zelfs tegengewerkt, anders hadden we nu een nog beter spoorsysteem gehad, gelukkig dat men nu tot inkeer komt en het OV de kans geeft om een evenwichtiger deel te laten zijn van ons mobiliteits systeem…

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.