Volgens ons is Märklin ermee begonnen. Een Duitse locomotief met reclame te bestickeren en dan in HO uit te brengen. In Zwitserland het land van treinen, dat is bekend. Van reclame op de treinen en locomotieven zijn ze bij de Zwitserse spoorwegen ook niet vies. Elke maatschappij heeft wel een of meerdere reclametreinen of -locomotieven. Tijdens onze 8-daagse ritten door het land of soms beter gezegd in de tunnels, met de Swiss Travel Pass natuurlijk, hebben wij diverse merken zie langs komen. Op het station van Luzern stond de BLS/Kambly klaar voor vertrek.
Als je een weekje met de trein door Zwitserland toert, kom je heel veel te weet over de Spoorwegen en hun passagiers. De treinen zijn in veel gevallen schoner en rijden vaker zonder vertragingen dan de treinen in Nederland. Er wordt net zoveel gegeten en gedronken dan bij ons. Bij iedere trein die we instappen keek ik in de prullenbak, deze was bijna altijd leeg of bijna leeg. Hoe kan dat ? Zijn de mensen in dit land beter opgevoed, ? Graffiti kom je ook haast niet tegen, alleen in de buurt van Zurich, Bern en Basel waren de treinen en muren flink besmeurd.
BLS RegioExpress (RE) Kambly-trein
De speciaal ontworpen BLS Kambly-trein biedt een dinsdag-tot-zondag RegioExpress-service rechtstreeks van Bern en Luzern naar de Kambly Experience in het dorp Trubschachen.
In 2010 vierde Kambly, de bekendste biscuitproducent van Zwitserland, haar 100-jarig jubileum. Dat was de reden dat sindsdien de speciale reclame Kambly-trein tussen Bern, Trubschachen en Luzern rijdt om de excursiebestemmingen langs de lijn met elkaar te verbinden. Sinds de dienstregelingwijziging van december 2015 is de RE Kambly-trein geëxploiteerd als een scheidslijn (met twee bestemmingen) en met modern rollend materieel. In Luzern, Malters en Wolhusen moet u ervoor zorgen dat u aan boord gaat van het voorste deel van de trein in de richting Trubschachen-Bern.
Een of twee Kambly-design Lötschberger-treinen worden gebruikt zowel voor deze route als S6-diensten tussen Luzern en Langnau. BLS-begeleiders zijn beschikbaar om passagiers op de RegioExpress-verbindingen te helpen en te adviseren. Passagiers kunnen ook kaartjes kopen (tegen een servicetoeslag van CHF 10,00) en klasse-upgrades (minimumtarief CHF 5,00) bij een van de conducteurs. Ja de kosten van de reclame trein moeten betaald worde, zullen maar zeggen. Op de S-Bahn-diensten zijn geen begeleiders; in plaats daarvan is een zelfbediening ticket-validatiesysteem van toepassing.
De nieuwe Kambly-trein beschikt over ingangen op lage verdiepingen voor reizigers met een handicap of met wandelwagens, stopcontacten in bijna alle passagierscompartimenten en grote panoramische ramen. De trein is versierd met afbeeldingen van verschillende Kambly-koekjes tegen een witte achtergrond. De hoofdsteunen van de stoelen in beide klassen tonen de klasse van het rijtuig en het Kambly-logo, terwijl de tafels zijn versierd met citaten op verschillende “Kambly-momenten” in zes verschillende talen.
Catering en familiezone
Sinds het najaar van 2017 rijden de Kambly-treinen met een horeca- en gezinszone. BLS-conducteurs zullen ook passagiers direct op hun stoel bedienen in bepaalde treinen. Het horecagedeelte bevindt zich in het centrale gedeelte van de trein. Passagiers kunnen Kambly-specialiteiten en andere zoete en hartige hapjes kopen. Koude dranken en een scala aan koffie, evenals thee en soepen zijn verkrijgbaar. Naast het cateringgedeelte bevindt zich ook een nieuwe gezinszone. Op sommige van de tafels in de sectie kunnen kinderen puzzels oplossen of een kleurboek of een puzzelboek gebruiken. In vergelijking met de conventionele Lötschberger-vloot zijn de tafels binnen de familiezone groter en kunnen worden neergeklapt.
De Kambly-treinen zijn de eerste twee BLS-services die een catering- en gezinszone aanbieden. Door het aanbod aan faciliteiten te verbeteren, probeert BLS ervaringen te verzamelen en uit te zoeken wat passagiers van de services op de trein vinden. De resultaten zullen in aanmerking worden genomen bij het plannen van de lay-out van zijn nieuwe vloot van treinen. BLS is van plan om vanaf 2021, 30 van de 58 nieuwe treinen uit te rusten met een cateringruimte. De servicefaciliteit op het werk biedt BLS informatie over de toekomstige rol van zijn leiders op de GoldenPass Express
GoldenPass
Over GoldenPass de MOB gesproken. Er wordt hard gewerkt op het station van Zweiswimmen op de lijn tussen Interlaken Oost en Montreux. Aan het einde van 2020 behoeft u daar niet meer over te stappen als het reisdoel Montreux is. In deze stad vertrek de chocolade trein. Op dit moment is het nog noodzakelijk om over te stappen, omdat het eerste gedeelte tussen Interlaken Oost breedspoor is en na Zweisimmen smalspoor tot Montreux. De nieuwe door Stadler (Hoe kan het ook anders) wagons met Alstom draaistellen zijn Panorama wagens. Door de speciale draaistellen kunnen de treinen dan rechtstreeks door rijden van breedspoor op smalspoor.
In de treinen van de RhB ook reclame voor hun eigen trajecten
Foto’s: Treinennieuws.nl en BLS