Rechtstreeks Amsterdam-Londen

De nieuwe stations van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht enzovoort moeten het begin van het Centrum van de stad worden, aldus een artikel in de Volkskrant. Daar moet de NS erg blij mee zijn, want op de rails verliezen zij steeds meer terrein. NS Internationaal krijgt steeds meer concurrentie. Vandaag werd bekend dat Eurostar rechtstreeks van Amsterdam naar Londen gaat rijden vanaf 2017. Bij het station Brussel Zuid zal een veiligheidscontrole van 28 minuten worden gehouden. Dat staat in de aanvraag die Eurostar heeft ingediend over de dienstregeling van dit nieuwe traject, meldt OV Magazine woensdag. Een woordvoerder van Eurostar laat aan NU.nl weten nog geen details over de controle te kunnen verstrekken. Ook stopt de trein vanuit Nederland niet in Antwerpen. Vanuit Londen zal Eurostar wel op dit station stoppen.

Tweemaal naar Londen vv
Tweemaal per dag, in de ochtend en middag zal er een Eurostaar vertrekken uit Amsterdam en Londen. In slechts vier uur en negen minuten ben je van de ene metropool in de andere. De terugreis duurt korter, drie uur en vijftig minuten, dit komt door het ontbreken van de uitgebreide veiligheidscontrole die Europa achter wegen laat.

Goedkeuring
De dienstregeling is nog onder voorbehoud. Eerst moet de aanvraag nog worden goedgekeurd door de diverse spoorbeheerders in België, Nederland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Foto: Eurostar Bernard Pépellin

1 Comment

  1. Hildebrand van Kuyeren (Treinreiziger):
    Dat de Eurostar naar Nederland komt, is overigens op uitnodiging van NS zelf. In het alternatieve Fyra plan staat opgenomen dat de Eurostar per december 2016 2x per dag zou gaan rijden naar Londen, ter compensatie van het verdwijnen van de Fyra. De Eurostar heeft een jaartje vertraging opgelopen. NS verdient aan Eurostar. Het liefst zouden ze zowel in Eurostar als Thalys aandeelhouder geworden zijn, voor Thalys is dat niet aan de orde geweest, bij Eurostar is dat mislukt.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.