In de loop van mei gaat Randstadlijn 4 uit Den Haag (Uithof), vanaf het tijdelijke eindpunt Javalaan in Zoetermeer doorrijden naar het NS-station Lansingerland-Zoetermeer. Een grote verbetering voor reizigers uit deze omgeving. Een exacte datum van de indienststelling voor het publiek is nog niet te geven, aldus een woordvoerder van de gemeente Zoetermeer, omdat er nog diverse karweien geklaard moeten worden. Bijvoorbeeld het gecombineerde trein/tram/busstation Lansingerland is nog niet afgewerkt en staat nog voor een deel in de steigers.
Het spoorweggedeelte van het station Lansingerland-Zoetermeer aan de lijn Den Haag-Gouda-Utrecht is al sedert het begin van de nieuwe vervoersdienstregeling van 8 december 2018 in gebruik. Maar de nieuwe begin- en eindhalte van de Randstadrail – gelegen boven het NS-gedeelte – was nog niet klaar. Die werkzaamheden naderen nu hun voltooiing. Op 18 maart startte de HTM met proefritten op het nieuwe traject. Ze worden dagelijks gehouden. In feite rijden de trams hierbij volgens de geplande dienstregeling, maar dan nog zonder reizigers. Enerzijds komt zo naar voren of alle installaties van de beveiliging enzovoort goed werken en tevens of de dienstregeling aan de eisen voldoet.
Als alles af en beproefd is, wordt in de loop van mei een feestelijke opening van het nieuwe traject georganiseerd. Tevens liet de woordvoerder van Zoetermeer weten dat het in de bedoeling ligt vóór die datum nog een open dag te organiseren. Data zijn nog niet te noemen omdat die afhangen van de afronding van de werkzaamheden.
Fotobijschriften:
1. Tramstel 4029 rijdt net Lansingerland-Zoetermeer binnen, beneden rijden de treinen naar Utrecht
2. Het proefrijden is al begonnen, maar aan het station wordt nog gewerkt (Tramstel 4029 in station Lansingerland-Zoetermeer)
3. De proefritten maken afwisselend gebruik van de sporen ter weerszijde van het eilandperron
Foto’s: Hans van Lith