Première in Groningen

Advertenties

Ato gtw dmu arriva - Foto: Stadler

Laatste update:

Eerste rit van een automatisch bestuurde trein met passagiers.

ATO-trein op station Groningen

Wij ontvingen dit persbericht uit het buitenland. Stadler, ProRail, de provincie Groningen en Arriva Nederland hebben de trein genomen met een groep gasten uit de politiek en het bedrijfsleven, en geïnteresseerde passagiers uit de regio Groningen, die automatisch werd gereden. Voor het eerst zaten passagiers in Nederland aan boord van een ‘ATO’-trein (Automatic Train Operation). De trein heeft een treinbeveiligingssysteem en een treinbestuurder is er natuurlijk ook mee gereden.
De vier partners hebben rondreis door Groningen gemaakt in een ATO-trein. De trein werd bediend met mate van automatisering 2 (GoA 2). Daarmee kan een trein automatisch rijden. Bovendien kan een ATO-trein precies op een perron stoppen vanwege het reisprofiel. De gebruikte trein is een diesel-elektrische GTW van Stadler, geleverd door Arriva Nederland. Veiligheid is altijd gegarandeerd, omdat de trein een treinbeveiligingssysteem heeft en de bijbehorende bestuurder op elk moment kan ingrijpen.
De tests in Groningen lopen sinds oktober 2019 en omvatten drie fasen. De tweede fase die nu wordt uitgevoerd, omvat voor het eerst passagiers. Het doel van het project is om menselijk gedrag bij het gebruik van geautomatiseerde treinen onder de loep te nemen. Bovendien moet de technologie met betrekking tot het vergroten van de spoorwegcapaciteit en verdere energiebesparingen worden bepaald. Stopnauwkeurigheid, stiptheid, snelheid, veiligheid en comfort worden ook beoordeeld.
ATO kan de congestie van routes verlichten, reizen per trein comfortabeler maken en klanten een betrouwbaardere service bieden. Met ATO kunnen treinen dichter bij elkaar rijden. Energie wordt bespaard omdat treinen altijd met optimale snelheid rijden. Het rem inzetstuk wordt ook aangepast.
Stadler, de provincie Groningen, ProRail en Arriva Nederland rijden deze week nog een paar testritten voor het publiek. Op deze manier kunnen geïnteresseerde partijen de reis zelf ervaren met een ATO-trein.
Siddhant Tomar, hoofd technologie bij Stadler Signaling, zegt: “We zijn gefascineerd door dit project en zijn blij dat de tests succesvol zijn geweest. Bovendien is de samenwerking tussen ProRail, de provincie Groningen, Arriva Nederland en Stadler in het ATO-gebied een groot succes geweest. Innovatie vereist samenwerking en de uitwisseling van ideeën. Door passagiers in dit project te benaderen, begrijpen we wat voor hen belangrijk is. Met zijn innovatieve ATO-systeem levert Stadler een belangrijke bijdrage aan de technologische vooruitgang in de spoorwegindustrie. Het systeem voldoet aan de verwachtingen van onze klanten en is baanbrekend voor de digitalisering van de spoorwegen.”