Plannen en veranderingen in 2018

Testrijden Intercity Brussel over HSL vanaf 8 januari

Al zijn negatieven artikelen in de media nog zo groot, de NS en ander vervoerders doen er alles om haar achterstand in te halen. Vanaf maandag 8 januari 2018 gaan NS en NMBS weer testrijden ter voorbereiding op het via de hogesnelheidslijn (HSL) laten rijden van Intercity Brussel. NS en NMBS doen vanaf deze datum technische tests en rijden oefenritten. De voorbereidingen hiervoor zijn in volle gang. Tijdens de testperiode van september 2017 is een aantal technische problemen geconstateerd die nu zijn opgelost. NS en NMBS hervatten het oefen- en proefbedrijf vanaf januari 2018 en verrichten alle verdere operationele voorbereidingen voor de introductie van Intercity Brussel over de HSL. NS hecht samen met alle partijen die bij de introductie betrokken zijn aan een betrouwbare start van de Intercity Brussel via de HSL. Eerst de kinderziekten eruit (zoals we die in september zagen) en dan pas de reizigers erin.

IC Brussel ingekort & IC direct
Het is echter niet mogelijk deze testritten te rijden zonder dat reizigers hiervan iets merken. Tijdens het oefen- en proefbedrijf zal de IC Brussel tijdelijk eindigen op Den Haag Hollands Spoor in plaats van Amsterdam Centraal. NS start hier vanaf 8 januari mee. Om ruimte te maken voor het proefbedrijf vervallen er vanaf februari dagelijks enkele ritten van de IC direct.
Internationale reizigers die met deze trein van of naar Amsterdam gaan, maken dan een extra overstap op Rotterdam Centraal. Deze overstap is nu ook al mogelijk waardoor reizigers 30 minuten minder reistijd hebben. Op Rotterdam Centraal is (in beide richtingen) een cross-platform overstap op Intercity direct. Ongeveer de helft van de reizigers tussen Amsterdam / Schiphol Airport en België reist al op deze manier.  Naast deze extra overstap is er mogelijk ook tijdelijke hinder voor reizigers omdat het extra druk is op zowel Intercity direct als de Intercity Brussel.

Deutsche Bahn
Maar ook In het buitenland zoal de DB opende een nieuwe lijn die de reizigers in minder dan 4 uur van Berlijn naar München brengt. Met de nieuwe dienstregeling voor de Europese spoorwegen ging de nieuwe hogesnel-heidslijn van Berlijn naar München officieel rijden. Daarmee wordt het laatste gedeelte in het ambitieuze “Verkehrsprojekt Deutsche Einheit” (kort VDE) afgerond. Al sinds 1991 werd aan dit project gesleuteld. Het is voor Duitsland een record. Vanaf nu duurt een treinreis met de nieuwe ICE4 tussen beide steden slechts 3 uur en 55 minuten, tegenover 6 tot 7 uur vroeger. De DB is nu een stevige concurrent voor het vliegtuig. Want er is niet enkel de tijdswinst, maar je bent gelijk van Hartje Berlijn in Hartje München en dat drie keer per dag Er wordt tussen Berlijn en München alleen in Berlijn-Südkreuz, Halle, Erfurt en Nürnberg gestopt.
Bijna de helft van dit stuk loopt over bruggen of door tunnels: het Duitse weekblad “Der Spiegel” noemde deze lijn “de langste metro van Duitsland.” In totaal heeft de VDE 8 een kleine 10 miljard euro opgeslokt

Thüringer Wald
Maar ook dichter bij huis is er een nieuwe lijn. Het heeft lang geduurd – 26 jaar – maar nu zijn de laatste nieuwe rails door o.a. het Thüringer Wald aangelegd. Deutsche Bahn gaat hier met 300 km per uur door heen.

Trein geschiedenis
De toenmalige “Deutsche Reichsbahn” begon in de jaren 1930 met de transitie naar elektrische lijnen tussen Berlijn en München, maar door de Tweede Wereldoorlog konden de eerste elektrische treinen slechts vanaf 1943 rijden, toen nog met de snelle Duitse e-locs van de types E18 en E 19.
Na de oorlog bouwden de Russen de volledige elekticiteitsinfrastructuur van de lijn af. Tegelijk namen ze het tweede spoorlijn mee naar de Sovjetunie. Gebruikt hebben ze het nooit, en enkele in beslag genomen locomotieven kwamen later in betreurenswaardige staat terug naar de DDR, waar ze alsnog opnieuw rijvaardig werden gemaakt, en tot bijna het einde van de ook hier “Deutsche Reichsbahn” genoemde spoorwegmaatschappij nog reden.

Keolis
De treindienst Hengelo – Bielefeld is ook een nieuwe verbinding, maar pas op 14 januari 2018. Dat heeft Keolis Deutschland bekend gemaakt. De treindienst start een maand later omdat de treinstellen nog niet in Nederland zijn toegelaten.
Reizigers kunnen vanaf 14 januari 2018 met de nieuwe regionale trein RB 61 vanaf Hengelo en Oldenzaal naar Bad Bentheim, Osnabrück en Bielefeld treinen. In het verleden reed er tussen Hengelo en Bad Bentheim al wel een regionale trein (Grensland Express).
Op dit traject gaan acht nieuwe treinen Stadler rijden. Het gaat om treinstellen van het type FLIRT waar ook de NS, Arriva en Abellio mee rijden, alleen de treinstellen van Keolis Deutschland zijn voorzien van een meerstroomsysteem om zowel op het Nederlandse als op het Duitse stroomnet te kunnen rijden.
Keolis Deutschland is de nieuwe vervoerder op Teutoburger-Wald-Netz (TWN), waar het traject Hengelo – Bielefeld een nieuw onderdeel van is. Keolis Deutschland verzorgt het vervoer op het TWN onder de naam Eurobahn. Zij doen dit in opdracht van Nahverkehr Westfalen Lippe (NWL), de Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG) en de Provincie Overijssel.

%d bloggers op de volgende wijze: