Pers(test)rit met de AKKU FLIRT van Stadler

Advertentie

Laatste update:

Stadler verlaat de huidige FLIRT lijn. Vanmiddag presenteerde Stadler voor de eerste keer de nieuwe FLIRT-batterij trein. Ontworpen voor niet- of slechts gedeeltelijk geëlektrificeerde lijnen, kan het energiezuinige en geluidsarme voertuig flexibel worden gebruikt. De FLIRT-batterij heeft zijn eerste mediareis succesvol afgerond. Het prototype van de nieuwe batterijgevoede FLIRT heeft de route vanaf de site van Stadler in Berlijn-Pankow naar Schildow in Brandenburg voltooid zonder externe stroomvoorziening. Hiermee zet Stadler een grote stap op het gebied van alternatieve aandrijfsystemen en voldoet het aan de eisen voor een toenemend gebruik van zogenaamde groene technologie. De FLIRT-batterij is een volwaardig FLIRT.

“Met dit concept konStadler de ontwikkeling en goedkeuringstijden aanzienlijk verkorten en een hoge betrouwbaarheid garanderen bij de testdrager”, zegt Steffen Obst, verkoopleider Stadler Duitsland, voor de media. De FLIRT-batterij is ontwikkeld door Stadler en gefinancierd door het federale ministerie van Economische Zaken en Energie met twee miljoen euro. “Bij Stadler werken we er voortdurend aan om het railvervoer beter en emissievrij te maken met goede ideeën en hun snelle en praktische technologische implementatie, om nog meer mensen over te halen om over te stappen op het spoor. We zijn blij dat we zo’n milieuvriendelijk, flexibel voertuig met de FLIRT-batterij hebben ontwikkeld, “zegt Steffen Obst.

Stadler vertrouwt wederom op een innovatief en marktrijp concept voor de verdere ontwikkeling van het spoorvervoer in Europa. Ontworpen voor gebruik op gedeeltelijk of niet-geëlektrificeerde trajecten, bereikt het gepresenteerde prototype een werkelijk bereik van 80 km bij een rijsnelheid tot 140 km per uur, op pure batterijwerking. 80 procent van de niet-geëlektrificeerde routes in Duitsland kan worden gereden door dit voertuig. Het opladen van de batterijen is mogelijk tijdens het rijden onder de bovenleiding en bij niet-geëlektrificeerde eindstops. Bovendien kunnen de accu’s worden opgeladen via de energie die wordt gegenereerd tijdens het remmen.

Deze FLIRT is ideaal voor gebruik op routes die momenteel worden bereden door dieselvoertuigen. De geluidsemissies van het voertuig zijn aanzienlijk lager dan vergelijkbare dieselvoertuigen. Het driedelige testvoertuig biedt plaats voor 310 passagiers. Bron en foto’s: Stadler