“Wat een armoe”. Schrijft Dries Molenaar op de site van Treinreiziger.“ Zo’n brug moet in drie jaar klaar kunnen zijn. Zo te lezen blijft het enkelspoor”.
In de huidige planning gaat men er vanuit dat pas vanaf 2024 weer treinen rijden tussen Groningen en Leer. Dat geeft de provincie Groningen bekend gemaakt. Sinds december 2015 is treinverkeer door een kapot gevaren spoorbrug onmogelijk.
De nieuwe Friesenbrücke komt drie jaar later dan de provincie Groningen wil. Daar staat tegenover dat de nieuwe brug wel aan de Groningse wensen voldoet. “De keuze is definitief gevallen op de nieuwbouwvariant,” zegt gedeputeerde Fleur Gräper tegen RTV Noord. “De Duitse overheden zijn aan onze belangrijkste bezwaren tegemoet gekomen. De nieuwe Friesenbrücke krijgt twintig minuten per uur voor het laten passeren van treinverkeer. Daarmee komt de Wiederline tussen Groningen en Berlijn niet langer in gevaar.”
Doordat de Friesenbrücke twintig minuten per uur beschikbaar is voor het treinverkeer, kan er volgens RTV Noord twee keer per uur een trein tussen Groningen en Bremen overheen rijden. Dat was enige tijd onzeker, omdat de Duitse overheid en de Deutsche Bahn opteerden voor een nieuwbouwvariant, waarbij de brug minder lang beschikbaar zou zijn en de wens voor twee treinen per uur in gevaar zou komen. Dus als alles volgens plan verloopt, zal de trein vanaf 2024 weer vanuit Groningen naar Duitsland gaan rijden. “Het plan loopt hiermee wat vertraging op, maar in ruil daarvoor hoeft de brug er niet meer worden uitgetild.” Ja, zo gaat dat in vijf minuten kapot gevaren, maar het duurt jaren voor de eerst trein over de nieuwe brug kan. Bron en foto: Treinreiziger.nl