Oude diesel terug naar Spoorwegmuseum

diesel-iiiDe 75 jaar oude diesel komt terug naar Spoorwegmuseum. Als blinkend pronkstuk rijdt deze oude dame zondag van Tilburg naar Utrecht.

Op zondag 26 april wordt het 75 jaar oude historische dieseltreinstel 27 na een opknapbeurt teruggebracht van Tilburg naar het Spoorwegmuseum in Utrecht. Tussen 11.00 en 14.30 volgt het treinstel de route Tilburg – ’s-Hertogenbosch – Nijmegen – Arnhem – Driebergen-Zeist – Utrecht Maliebaanstation.
In 1934 verschenen 40 ultramoderne dieseltreinstellen op de Nederlandse rails. Met hun stroomlijnvorm, hun zilvergrijze kleur en hun moderne en gerieflijke interieur vormden zij een groot contrast met de rook en roet uitbrakende stoomlocomotieven en de toen nog donkergroene en hoekige elektrische treinen.

De driedelige treinstellen boden plaats aan 112 reizigers in de derde en 48 in de tweede klasse (vergelijkbaar met tweede, resp. eerste klasse nu). De maximum snelheid bedroeg 140 km/h. De voor die tijd revolutionaire stroomlijnvorm kwam tot stand na uitgebreide proeven in de windtunnel van Zeppelin Luftschiffbau in Friedrichshafen (Duitsland). Na een introductieperiode met tegenslagen zorgden de diesels voor sneller en comfortabeler reizen op de lijnen vanuit het Westen van Nederland naar de verschillende landsdelen. ‘Diesel’ en ‘dieselen’ werden begrippen die in de jaren dertig van de vorige eeuw stonden voor modern en snel. Vanaf 1960 maakten deze eerste moderne dieseltreinen plaats voor toen eigentijdse opvolgers, die inmiddels ook al weer verdwenen zijn. Treinstel 27 werd teruggebracht in oude staat en opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum. In 2007 ging het treinstel voor een opknapbeurt naar Tilburg. Daar is het onder handen genomen door werkzoekenden die onder de vlag van tROM (Tilburgse en regionale bedrijven ondernemen maatschappelijk) al eerder treinen van het Spoorwegmuseum hebben behandeld.
ik-kom1

 

 

 

 

 

 

Deze zondag wordt er ook gerangeerd in Het Spoorwegmuseum. Om 14.30 uur keert de Diesel III (NS 27) na de uitgebreide opknapbeurt terug naar Het Spoorwegmuseum. De Diesel III staat de komende zomer centraal tijdens De Vrolijke Vakantietrein waarbij het hele Spoorwegmuseum de sfeer van de jaren dertig zal ademen.
Om te begrijpen hoe bijzonder de Diesel III in 1934 was moeten we de kranten uit die tijd erop naslaan. De Standaard meldt: “Men stormde letterlijk op den trein af en vocht om binnen te komen”. Het Utrechtsch Dagblad bracht de kop: “Wij Dieselen. De nieuwe sensatie wordt grondig uitgebuit, iedereen wil met ‘‘stroomlijn’’ reizen. De breede zitplaatsen werden bewonderd. Een interieur als van een luxueus filmdecor. Tevredenheidsbetuigingen over en weer!” Diesel werd in die jaren een modeterm voor alles wat modern was. Daarnaast was de wereld in de ban van de stroomlijn. In de jaren ’30 wordt de stroomlijnvorm in Amerika een rage. Er komen gestroomlijnde koelkasten, auto’s en broodroosters op de markt. De vormgeving van de Diesel III is hier duidelijk op geïnspireerd.
De Diesel III is twee jaar uit Het Spoorwegmuseum weg geweest voor een grote cosmetische opknapbeurt. Het werk is uitgevoerd in het kader van tROM, een werkgelegenheidproject van de gemeente Tilburg, Nedtrain en Het Spoorwegmuseum. De trein zal vanuit de werkplaats van Nedtrain in Tilburg getrokken worden door een bijzondere oude diesellocomotief van Railion, de DE 2225. Om 14.30 uur wordt de Diesel III in het museum verwacht. De trein zal een plek krijgen aan het perron in Wereld 4. Publiek en pers kunnen deze zondag het verplaatsen van de treinen bijwonen.

Bron en foto’s: NS en het Spoorwegmuseum

%d bloggers op de volgende wijze: