Oude DDZ wordt InterCity

Advertentie

De eerste nieuwe InterCity

De oude gele dubbeldekker stoptrein, beter bekend onder de naam DDZ, verandert in een gloednieuwe en zuinigste dubbeldekker en is vanaf nu op het spoor te zien.

Nieuwe Intercity dubbeldekker vanaf eind februari voor het eerst op het spoor

Andere indeling voor meer comfort reizigers – Groenste dubbeldekker op het spoor en 9% zuiniger dan zijn voorganger – Heeft meteen de afgelopen koudste temperaturen doorgestaan. De berucht sneeuw dag werd gelijk gebruikt voor een uitgebreid WINTER test.

 

Vandaag 13 februari 2012 heeft de NS de eerste geheel vernieuwde dubbeldekker, die de NS als nieuwe Intercity dubbeldekker gaat inzetten, bij NedTrain in Haarlem in ontvangst genomen. De nieuwe Intercity is een compleet gemoderniseerde versie van de dubbeldeks stoptreinen (met de welbekende groene bankjes) die in de jaren ‘90 door NS zijn aangeschaft. De trein wordt gekenmerkt door een nieuwe indeling die is aangepast aan de laatste wensen van de reiziger. Het is verder de zuinigste dubbeldekker op het spoor en bijna vier keer zo zuinig per reizigerskilometer dan de auto.
Directievoorzitter, en opdrachtgever voor de modernisering, Ingrid Thijssen van NS Reizigers is trots op de nieuwe trein.‚Met de nieuwe indeling spelen we nog beter in op de behoefte van onze klanten. Het interieur zet een nieuwe standaard voor de komende jaren. De trein heeft een ware metamorfose ondergaan en is een voorbeeld van duurzaam ondernemen. Na deze modernisering kan hij weer voor jaren mee.?
De nieuwe Intercity is ingericht op basis van uitgebreid klantenonderzoek. Het bovengedeelte van de nieuwe trein leent zich door de tweezits bankjes en bijvoorbeeld een zakelijker inrichting meer om in te werken en lezen. Hier zijn ook duidelijk herkenbare stiltezones aanwezig waar geldt ‘stil is stil’ voor maximale rust. De benedenverdieping is informeler met zitplaatsen die tegenover elkaar staan en een nieuwe meer lounge achtige zitplaats op elke benedenverdieping. Alle treinen zijn verder voorzien van: het modernste meubilair en verlichting, schermen met actuele reisinformatie, gratis draadloos internet en een rolstoeltoegankelijk toilet. Er is gebruik gemaakt van duurzame materialen en de nieuwste technologie, zoals speciale klimaatbeheersing en design LED-lampen.
In de trein is, in lijn met de NS traditie, ook moderne kunst aangebracht Onder de noemer ‘undesirable objects’ laat kunstenaar Onno Poiesz verbannen gebruiksvoorwerpen op een prachtige manier terugkeren in de trein in de vorm van bijvoorbeeld deurduwers. Ook komen de beruchte herfstblaadjes in het interieur terug. Deze kunnen tenminste niet meer op de rails vallen. Tot medio 2013 worden door NedTrain in Haarlem vijftig treinen gerenoveerd. Ieder week zal er een nieuwe trein de hal van NedTrain uitrijden. Met deze modernisering is een investering van in totaal 235 mln. gemoeid. Bij de ombouw van de treinen wordt gewerkt volgens de nieuwste principes uit de auto-industrie waarbij de rijtuigen stuk voor stuk worden gestript en gemoderniseerd. Het grootste deel van al het materiaal dat daarbij vrijkomt wordt gerecycled. De nieuwe intercity is gebouwd op het oorspronkelijke door de firma Talbot ontworpen casco en rijdt met een maximale snelheid van 140 km/uur.
Het eerste exemplaar van de ‘nieuwe Intercity Dubbeldekker’ gaat vanaf eind februari (buiten de spits) rijden op het traject Amsterdam Centraal – Den Haag Centraal. Daarna zal deze trein steeds vaker in Nederland te zien zijn. Foto’s © Treinennieuws.nl

3 Comments

  1. ik vind het dus niet kunnen dat net als bij de ombouw van de koplopers dat deuren dus niet verplaats en verlaagd zijn zoals dat wel het geval is bij de buitelandse broertjes en zusjes van dit model….

    ik snap niet hoe de ns dit verkoopt , treinen koopen met een lage instap , dan treinen opknappen wat opzig goed is , maar dan die dingen niet aanpassen met een lage instap :-S…

    ik bedoel nu met de renovatie moeten ze alsonog 20 jaar mee ?? hoe kan je dat verkopen nog eens 20 jaar wachten op een intercitty met lage instap tewijl die in frankrijk en duitsland al jaren rijden :-S..

    ik heb zo van knap ze dan niet op , investeerd dat geld in nieuwe stellen die wel een lage instap hebben …. ik vind het belagelijk dat ik nu 35 ben en pas na mijn 50e pas kan reizen in een intercitty met lage instap in nederland :-S

    te belagelijk voor woorden vind ik dat…

    leuk dat ze worden opgeknapt en nog zuiniger zijn , maar dus peg voor gelijke rechten en mindervaliden en mensen met kinderwagens en fietsen… :-S

    ik bedoel trams worden lagen vloers , metro’s zijn het al… nu wil ns een metro dienstregeling invoeren , maar renoveert het materieel niet naar die doelstelling door :-S…

    ziet er allemaal mooi uit , maar dood zonde gewoon…

  2. Één klein foutje: ik denk dat DDZ in het begin van het artikel DD-AR moet zijn. 😉

  3. Het oude DD-AR materieel wordt gemoderniseerd naar NID, de nieuwe intercity dubbeldekker, en het project heet DDZ.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.