Opknapbeurt treinstellen Thalys

thalys-2De treinstellen van Thalys krijgen een opknapbeurt die gericht is, met het oog op de toekomst. De 20e verjaardag van Thalys heeft niet alleen een grote symbolische waarde. Dit jaar wordt ook het startsein gegeven voor een grootscheeps onderhoudsproject voor alle treinstellen. Het betreft onderhoud waarbij ook de binnen- én buitenzijde een facelift krijgt.

De 26 treinstellen zijn de essentie van de activiteit en ze vertegenwoordigen een knap staaltje Europese spoorwegtechnologie. Na de volledige technologische revisie en in een nieuw rood jasje, zullen ze de Thalys klanten optimaal reiscomfort bieden, zodat zij de toekomst van Thalys met de nodige ambitie tegemoet kunnen zien”, vertelt Agnès Ogier, CEO bij Thalys, tijdens de eerste rit van het eerste gerenoveerde treinstel afgelopen vrijdag..
Midlife-renovatie
In 2008-2009 is het interieur van alle treinstellen al eens gerenoveerd en werd ook het gloednieuwe Europese beveiligingssysteem voor het spoor, ERTMS (European Railway Transport Management System), geïmplementeerd. Het nieuwe onderhoudsprogramma heeft voornamelijk betrekking op de metalen structuur van de treinen. Elk treinstel wordt volledig gedemonteerd zodat alle controle- en verbeteringsacties kunnen plaatsvinden. Deze midlife-renovatie, zoals het in spoorwegtermen wordt genoemd, neemt per treinstel twee maanden in beslag. Het hele project wordt gespreid over vijf jaar (tot 2021) zodat de normale dienstregeling van Thalys gehandhaafd blijft.
De teams van Technicentre SNCF d’Hellemmes in Noord-Frankrijk zijn verantwoordelijk voor dit speciale project, terwijl het gewone onderhoud plaatsvindt in het NMBS-atelier in Vorst (Brussel).
thalys-4Binnen en buiten
Hoewel het hoofdzakelijk een technische operatie betreft, is het voor Thalys ook een ideale gelegenheid om het uitzonderlijke comfortniveau op peil te houden door de vloerbedekking en de kussenhoezen te vervangen. De fuchsiaroze bekleding van sommige zitplaatsen in Comfort 2 zal nu plaats maken voor bordeaux en rode exemplaren. Aan de buitenzijde worden de treinen volledig opnieuw geverfd. De deuren krijgen een rood laagje en onderaan wordt er eveneens een rode band over de hele lengte van de trein aangebracht, waarmee resoluut gekozen wordt voor de versterking van de merkidentiteit.

20 jaar Thalys: 1996 – 2016
thalys-20-jaarZoals bekend is de Thalys de rode hogesnelheidstrein tussen Duitsland, België, Frankrijk en Nederland. Nederland heeft sinds 2009 een hogesnelheidsverbinding. Thalys verzekert de verbinding Amsterdam-Brussel met haltes in Rotterdam, Schiphol en Antwerpen. Het internationale netwerk van Thalys dat in de loop der jaren ontwikkeld werd, verbindt momenteel Amsterdam met Parijs in 3u16 en met Brussel in 1u49.
Mijlpalen in de geschiedenis
•1996 – oprichting van Thalys: verbinding op de lijn Parijs – Brussel – Amsterdam.
•1998 – uitbreiding naar wintersport gebieden in Frankrijk met de ‘Ski-Thalys’.
•2000 – oprichting van de Zon-Thalys naar Zuid-Frankrijk.
•2004 – Thalys lanceert ‘ticketless’.
•2008 – invoering WiFi aan boord van Thalys.
•2009 – opening hoge snelheid lijn in België met vermindering in reistijd op de route van en naar Nederland en Duitsland. Modernisering van de volledige  vloot van Thalys.
•2010 – tiende heen-en terug naar Frankrijk.
•2011 – nieuwe verbindingen naar Duitsland (Düsseldorf, Duisburg en Essen).
•2012 – Thalys app lancering.
•2013 – 100 miljoenste reiziger. Drie extra verbindingen tussen Amsterdam en Brussel.
•2014 – Nieuwe verbinding naar Lille. In totaal 14 verbindingen tussen Amsterdam en Brussel.
•2015 – Thalys wordt de volledige spoorwegonderneming. Deelname aan het initiatief ‘wetenschap gebaseerde doelen’, richten: vermindering van de CO2-uitstoot met 40 procent in 2020.
•2016 – Uitbreiding van het netwerk van de 2016 route naar Dortmund. Voorzieningen voor de gehele trein vloot met nieuwe Wi-Fi systeem: gratis toegang in beide Comfortklassen CF1 en CF2.

thalys-3

Bron  en foto’s: Thalys