De achttien nieuwe WINK-treinstellen die Arriva binnenkort in Friesland, Groningen en Nedersaksen (D) in gebruik neemt, worden echte noorderlingen. De directie schreef in de regio namelijk een wedstrijd uit om ze allemaal een naam te geven van een bestemming, een festival, een museum dan wel een ander typisch facet van de Friese of Groningse samenleving. Niet minder dan 3000 inwoners reageerden met een inzending en de jury koos uiteindelijk achttien namen uit. Dat waren: Het Wad, d’Olle Grieze, Noar Hoes, Museumspoorlijn STAR, Noorderzon, De Drie Gezusters, Westerwolde, Hongerige Wolf, Hangende Keukens, Oldehove, Holwerd aan Zee, Thús, Oerol, Reaklif, Alvestêdetocht, Zwarte Haan, De Slachte en Snitser Mar. Juryvoorzitter en Arriva-directeur Anne Hettinga constateerde dat er massaal aangedrongen was om favoriete bestemmingen op de treinen te krijgen, waaruit volgens hem bleek hoe plaatsen en bewoners verbonden zijn. Bij een wedstrijd is doorgaans één winnaar, maar dat is hier niet het geval: alle achttien zijn winnaar. Toch zijn er prijzen! Onder de winnende inzenders verloot Arriva een diner voor twee personen op locatie, een hotelovernachting voor twee personen, een ticket voor de presentatie van het betrokken treinstel en gratis treinkaartjes. De winnaars worden binnenkort bekendgemaakt.
Instroom
De nieuwe treinstellen stromen in vanaf het voorjaar van 2021 en worden dan direct in de dienstregeling opgenomen.. Na één voor één te zijn gepresenteerd! Hun namen vinden de reizigers overigens niet alleen op de buitenkant van de treinen, maar ze worden ook uitgebeeld in het interieur. De WINK-stellen (Wandelbarer innovatiever Nahverkehrs-Kurzzug = flexibele innovatieve korte-afstandstrein) zijn speciaal ontwikkeld voor de noordelijke regio van Arriva en worden gebouwd door Stadler in Zwitserland. Ze krijgen een ‘Power Pack’, een combinatie van een brandstofmotor, een pantograaf en batterijen om de energie op te slaan, die vrijkomt tijdens het remmen. Door hun pantograaf kunnen de WINK’s in de toekomst ook rijden op geheel of gedeeltelijk geëlektrificeerde baanvakken. Bij hun in gebruikstelling rijden ze op een synthetische dieselolie, ‘HVO’. Deze Hydrotreated Vegetable Oil is gemaakt van afgewerkte keukenolie, die niet meer geschikt is voor consumptie. Groot voordeel is dat hiermee, van bron tot trein, een CO2-reductie van 89% wordt bereikt. Bovendien zorgt het inspuiten van een mengsel van ureum en gedemineraliseerd water (AdBlue) in het uitlaatsysteem ervoor, dat de uitgestoten stikstofoxiden worden omgezet in onschadelijke stoffen. De WINK-stellen zijn niet alleen schoner, maar ze maken ook minder geluid dan veel ander materieel.
Zowel in Groningen als in Leeuwarden is inmiddels een HVO-tankinstallatie gebouwd, die tevens werd voorzien van een AdBlue-laadfaciliteit.
In 2017 nam de Arriva-directie een aantal reizigers mee op studiereis naar Zwitserland
om op productielocatie van de WINK-stellen na te denken over comfort en interieur. Daaruit kwamen goede ideeën naar voren, zoals oplaadpunten bij elke stoel, hoofdsteunen van een duurzamer soort leer, zitplaatsindicatoren – die aangeven waar plaats is – aan de buitenkant van de treinen en LED-verlichting binnen.
Nieuwe concessie
Deze voorzieningen in de nieuwe treinen worden overigens ook aangebracht in de bestaande GTW-treinstellen van Arriva, die inmiddels een flinke modernisering ondergaan en een geheel nieuw uiterlijk krijgen. Zo voldoen ze ook in de toekomst aan de eisen van de reiziger.
De provincies Friesland en Groningen (tevens opdrachtgever voor het aangrenzende Nedersaksen (D)) hebben de concessie voor de komende vijftien jaar in deze regio opnieuw aan Arriva verleend. Daarom begon de vervoerder op 13 december 2020 aan een nieuwe exploitatieperiode in het noorden van ons land. Op verschillende trajecten zullen daarin ook meer treinen worden ingezet om Noord-Nederland beter bereikbaar te maken. Ook alleszins reden voor de inzet van nieuw materieel.
Bron en copyright foto’s Arriva
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.