Dat de redactie van Treinennieuws nog eens uitgenodigd zou worden, om het verzoek van de stad München aan het Olympisch comité de Olympische Spelen in 2018 in Bayern te houden, mede te ondersteunen hadden wij nooit vier jaar geleden durven dromen toen wij de Treinennieuws site begonnen. Ook de mening dat er geen treinennieuws zou zijn tijdens een Olympische Winterstars perstoer was een misverstand onzerzijds. Wij als redactie en u als treinennieuwslezers en treinreizigers zijn zeker treinliefhebbers, dat is algemeen bekend. Met deze wetenschap in ons achterhoofd, keken wij wel even op toen het Bayern Tourismus ons uitnodigde voor een Bayerische Winterstars toer tijdens de FIS Alpine World Ski Championships. Ons eerste bezoek in het zuiden van Duitsland, was aan het Deutsches Verhker Museum in München met fantastische trein exemplaren uit het verleden. Ja in Zuid Beieren begon eigenlijk de treingeschiedenis van Europa. Zoals een eerste tandradbahn wagen, een Krokodil, eigenlijk alle eerste modellen van de Deutsch Bahn, maar ook de Reichbahn exemplaren staan er te pronken. Dit zou toch niet de enige reden alleen zijn van onze treinreis naar het zuiden van Duitsland? Tijdens een in het Olympisch Park van München gehouden persconferentie werd het duidelijk. München is “Candidate City” voor Olympische spelen 2018 en een van de sponsors is de Deutsch Bahn. Wanneer de winterspelen daadwerkelijk in Beieren gehouden worden is München de sporthoofdstad en daar er veel sporten in het bijna 100 km verderop gelegen Garmisch – Partenkichen gespeeld worden, maar ook andere plaatsen zoals Inzell en Ruhpolding en Berchtesgaden, is het logistieke gedeelte heel belangrijk en dat was nu ons treinen nieuws. De internationale lijn van München loopt via Garmisch-Partenkirchen naar Innsbruck, ook wel Mittenwaldbahn of Karwendelbahn genoemd is een Duits/Oostenrijkse spoorlijn tussen München naar Innsbruck.. Op het trajectgedeelte in Oostenrijk ligt de prachtige Schlossbach brücke.
Het drukste gedeelte van het traject tussen München en Garmisch-Partenkirche is echter enkel spoor en dat wil de eventuele Olympische organisatie verandert zien. De Deutesche Bahn staat er wel voor open, maar zij wil nog geen toezeggen doen, voordat de spelen werkelijk naar Beieren komen. De spoorlijn is in vele gedeelte afgebouwd, zoals het traject tussen München-Starnberger Bahnhof en Bahnhof München-Pasing werd door de Königlich Bayerische Staats-Eisenbahnen op 21 mei 1854 geopend. Het traject van de München-Augsburger Eisenbahn-Gesellschaft werd op 16 juli 1854 naar Mühlthal en op 16 september 1854 naar Starnberg met een tweede spoor uitgebreid.
Op 1 januari 1862 werd het traject van de München-Augsburger Eisenbahn-Gesellschaft overgenomen door de Königlich Bayerische Staats-Eisenbahnen.
De bouw van het traject tussen Starnberg en Tutzing werd door de München-Peißenberger Bahn, een consortium op 1 juli 1865 geopend. Het traject tussen Tutzing over Weilheim in Oberbayern naar Peißenberg aan de Pfaffenwinkelbahn werd op 1 februari 1866 geopend.
Op 8 mei 1874 werd de Vizinalbahn Weilheim––Murnau opgericht door de Murnause Rijksdagafgevaardigde Emmeran Kottmüller.
Het traject tussen Weilheim in Oberbayern en Murnau werd op 15 mei 1879 geopend. In 1898 werd de lokale lijn omgebouwd tot hoofdspoorlijn
De Lokalbahn Aktien-Gesellschaft (LAG) kreeg op 23 september 1888 de concessie voor de aanleg van het traject tussen Murnau en Partenkirchen. Het traject werd op 25 juli 1889 naar Garmisch-Partenkirchen geopend. Het station in de gemeente Partenkirchen heeft altijd de naam Garmisch-Partenkirchen gedragen. Pas rond 1900 werd doorgaand treinverkeer tussen München en Garmisch-Partenkirchen mogelijk.
Ook de Zugspitzbahn tandradbaan van Garmisch-Partenkirchen bergopwaarts naar de Zugspitze (2600m), ligt nu niet bepaald gunstig ten op zichten van het slalom afdalingterrein. Deze spoorlijn zou eigenlijk ook naar ons idee een kilometertje omgelegd moeten worden, zodat hij niet over ter Olympisch terrein loopt, zo als nu over het Alpine Ski World Cup terrein.
Als het comité besluit de Olympische Winterspelen in Zuid Beieren te organiseren komen wij natuurlijk op de vervoer in Beieren terug en niet alleen de DB trajecten, maar ook de BLB en BOB zullen wij onder de loep nemen.
Na deze oriënterende tocht door Beieren kunnen we het eens zijn met de slogan: “Bayern da will ich hin”
Bron gegevens spoorlijn: Wikipedia de vrije encyclopedie
Foto’s; Treinennieuws.nl
Foto link Schlossbach brücke: www.bahnbilder.de