Oost/West thuis best

‘Men moge de gehele wereld doorkruisen en het steeds goed gehad hebben, men zal zich nergens beter bevinden dan thuis’. Al geld dit gezegde niet helemaal voor onderstaand artikel, want de treinen zijn voor Oostenrijk en worden gefabriceerd bij het Zwitserse Stadler. Stadler bouwt 15 dubbeldekkertreinen van het type KISS voor de Oostenrijkse WESTbahn. Het contract omvat ook uitgebreid onderhoud, waardoor de treinenvloot altijd goed beschikbaar is. Met de huidige bestelling gaat Stadler voor de derde keer treinen leveren aan WESTbahn. Stadler heeft dus met succes de overhand gehad op de Chinese concurrent CRRC.

Gisteren hebben WESTbahn, Stadler en Austrian Train Finance AG het contract getekend voor de levering van 15 dubbeldekkertreinen. De nieuwe Intercity-treinen voor de route Wenen-Salzburg vervangen de bestaande WESTbahn-vloot, die wordt verkocht aan Deutsche Bahn (DB). Peter Holding GmbH heeft een belang van 100 procent in Austrian Train Finance AG. Austrian Train Finance AG verhuurt de treinen aan WESTbahn. Service omvat ook preventief en correctief onderhoud. Met de nieuwe energiezuinige dubbeldekkertreinen en een geoptimaliseerde onderhoudsoplossing ontvangt de particuliere spoorwegmaatschappij WESTbahn een hoog beschikbare vloot.

De China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) heeft ook het contract aangevraagd. Met het complete pakket rollend materieel, onderhoudsoplossing en financiering is het Stadler gelukt om deze order binnen te slepen in plaats van het Chinese CRRC.

Zoals eerder gemeld, verkoopt WESTbahn de volledige bestaande treinvloot aan Deutsche Bahn (DB). Aangezien de WESTbahn-treinen van de eerste generatie nog geen goedkeuring hebben voor Duitsland en de tweede generatie moet worden opgewaardeerd van 160 naar 200 kilometer per uur, neemt Stadler ook de conversie en goedkeuring voor Duitsland over voor de 17 treinen die aan DB worden verkocht. De eerste aflevering van treinen van de WESTbahn-vloot worden in december 2019 aan DB geleverd, de resterende treinen gaan naar DB na de levering van de nieuwe voertuigen, zoals gepland in 2021 volgens het leveringscontract.

Peter Spuhler, voorzitter van de raad van bestuur en aandeelhouder van Stadler, zegt over het hele pakket: “Ik ben er trots op dat ik WESTbahn kan voorzien van geavanceerde state-of-the-art intercity dubbeldekkers. Tegelijkertijd kunnen we ook de serviceactiviteiten uitbreiden met dit contract. Ik ben ook blij dat we de Chinezen hebben overwonnen met het aantrekkelijke, klant specifieke pakket. “

Meer over de nieuwe de treinen

De 15 zesdelige elektrische dubbeldekkers van het type KISS zijn identiek aan de WESTbahn-treinen die in 2017 in gebruik zijn genomen. De treinen bereiken een topsnelheid van 200 kilometer per uur. Het comfort op de 526 stoelen. Passagiers kunnen genieten van een modern zelfbedieningscafé in elk van de vier tussenliggende wagens. De luxe standaard omvat ook aangename airconditioning en naar geslacht gescheiden toiletten, barrièrevrije toegang, een rolstoeltoegankelijk toilet en natuurlijk zoals tegenwoordig bijna nodig is een krachtige Wifi. De treinen zijn 150 meter lang, 2,8 meter breed en 4,59 meter hoog.

Derde levering voor de WESTbahn

De WESTbahn heeft al twee keer treinen besteld bij Stadler: sinds 2011 rijden zeven dubbeldekkers van KISS op de route Wenen-Salzburg. Hoge beschikbaarheid en stipte treinen leidden snel tot een toenemende vraag. Daarom bestelde de WESTbahn in december 2014 nog tien KISS om de halfuur dienst op de intercityroute Wenen-Salzburg te introduceren.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie