Oorlog tussen luchtvaart en trein om de passagiers

De zomervakantie staat voor de deur. Een vraagje neemt je het vliegtuig of pak je de trein? Ook de slaaptrein komt weer terug in Nederland. Een paar jaar geleden verdween die van het spoor, omdat NS International en Deutsche Bahn het niet meer rendabel vonden om nachttreinen vanuit ons land naar het zuiden te rijden, schrijft de Telegraaf. Wat is er nu heerlijker dan ’s avonds in Amsterdam in je bedje te gaan en de volgende ochtend wakker worden in Oostenrijk of Kroatië: met de terugkeer van de nachttrein kan het weer.

Waar hangt het vanaf?
NS en ÖBB willen graag deze trein introduceren in Nederland. Daarvoor moet ÖBB voldoende treinen beschikbaar hebben die ook toegelaten zijn op spoor in Nederland. Het allerbelangrijkste is de belangstelling onder reizigers: hoeveel treinkaartjes worden er straks dagelijks verkocht?

Duurzaam alternatief
Nu het spoor als ’duurzaam’ alternatief voor het vliegtuig en ontlasting van het overvolle Schiphol actueler dan ooit is, wil NS het vanaf 2020 weer gaan proberen in samenwerking met de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB die erg actief is. „ÖBB gaat de slaaptrein Nightjet vanaf Düsseldorf doortrekken naar Amsterdam. Dan kunnen Nederlandse reizigers ’s nachts zonder overstappen in een bed naar de Alpenlanden, Italië en Kroatië. Daar is veel vraag naar. We hebben wel partners in Europa nodig, alleen lukt het ons niet”, aldus de NS-woordvoerder.
Heerlijk ontspannen en comfortabel met een internationale trein op uw vakantie bestemming aankomen, zonder grenspassages prikkelingen. Maar de tickets moeten goedkoper en simpeler geboekt worden. Gewoon de eventuele zon tegemoet.
„Het treinverkeer voor de langere afstand kan veel eenvoudiger en sneller, zodat de reiziger het vliegtuig niet hoeft te pakken. De luchtvaart heeft het al goed geregeld, nu nemen wij samen de handschoen op om naadloos treinvervoer mogelijk te maken. Daar is EU-geld voor”, zegt EIM-voorzitter Pier Eringa (ProRail).
Er komen volgens hem in Europa ’personencorridors’ met een betere afstemming van de dienstregelingen. „In het goederenvervoer werkt dat al goed. Personenvervoer is nog te veel gericht op nationale belangen, maar dat gaan we nu met elkaar veranderen”, stelt Eringa.
Een betere afstemming van treinen en standaardisering van procedures en toelatingseisen is volgens EIM noodzakelijk om internationale flitsbestemmingen uit te breiden, waaronder Praag, Kopenhagen, Berlijn en Genève.
Ook Eringa pleit voor de slaaptrein. „Er staat een nieuwe generatie op die bewust wil kiezen voor de trein in plaats van vliegen. Alleen moeten die reizigers verleid worden met prijzen, comfort, gemak en aantrekkelijke reistijd”, meent hij.
De hogesnelheidslijnen worden volgens hem ook verder uitgebreid. NS wijst erop dat bijvoorbeeld de Thalys uit Nederland volgend jaar in Parijs betere aansluitingen op de Franse flitstreinen naar Zuid-Frankrijk voor de strandaanbidders biedt.

Eurostar met reclame op de Luchthaven
Eurostar, de hogesnelheidstrein die het Europese vasteland met het Verenigd Koninkrijk verbindt, lanceert een nieuwe reclamecampagne om de voordelen van Eurostar-reizen te promoten bij Nederlandse reizigers in de luchthavens van Schiphol (waar de Eurostar niet kan stoppen) en Rotterdam.
De reclames benadrukken de voordelen van reizen per trein in plaats van het vliegtuig: een royale hoeveelheid toegestane bagage, een comfortabele reis van stadscentrum naar stadscentrum en een lagere C02-voetafdruk. Een Eurostar-reis van Londen naar Amsterdam stoot namelijk vijf keer minder CO2 per reiziger uit dan een vlucht.
“Travel smart. Travel Eurostar” bestaat verder uit een reeks videospotjes waarin een piloot of stewardessen te zien zijn die na hun shift de trein naar Londen nemen. Die spots zijn te zien op tv en social media:
Guillemette Jacob, directeur Marketing en Product bij Eurostar: ‘Onze nieuwe campagne bouwt voort op de succesvolle lancering van onze nieuwe verbinding tussen Londen en Nederland in april. Door de voordelen van hogesnelheidstreinen te laten zien, verwachten we dat nog meer Nederlandse reizigers de overstap van vliegtuig naar trein zullen maken.’
De campagne werd gemaakt door BBDO Amsterdam en is te zien in de vertrekhallen van Amsterdam Airport Schiphol en Rotterdam The Hague Airport, op televisie, digitaal OOH, online-banners en social media tussen 11 juni en 3 augustus.
Nieuwe Eurostar-campagne promoot voordelen van treinreizen bij vliegtuigreizigers op de luchthavens zo benadrukken zij de voordelen van reizen per trein in plaats van het vliegtuig: een royale hoeveelheid toegestane bagage, een comfortabele reis van stadscentrum naar stadscentrum en een lagere C02-voetafdruk – Een Eurostar-reis van Londen naar Amsterdam stoot namelijk vijf keer minder CO2 per reiziger uit dan een vlucht.



Guillemette Jacob, directeur Marketing en Product bij Eurostar: “Onze nieuwe campagne bouwt voort op de succesvolle lancering van onze nieuwe verbinding tussen Londen en Nederland in april. Door de voordelen van hogesnelheidstreinen te laten zien, verwachten we dat nog meer Nederlandse reizigers de overstap van vliegtuig naar trein zullen maken.”
De campagne werd gemaakt door BBDO Amsterdam en is te zien in de vertrekhallen van Amsterdam Airport Schiphol en Rotterdam The Hague Airport, op televisie, digitaal OOH, online-banners en social media tussen nu en 3 augustus.
Staatssecretaris Stientje van Veldhoven steunt het initiatief om de Thalys rechtstreeks naar Luchthaven Charles de Gaulle (Parijs) en Marne la Vallée (Disneyland) te laten rijden. Vanaf april 2019 gaat de hogesnelheidstrein, vanuit Amsterdam, 2 keer per dag op dit traject rijden. Dat is betrouwbaar & duurzaam. De duurzame ambities van het kabinet, om het reizen met de trein aantrekkelijker te maken. Vanaf de beide stations is het eenvoudig overstappen naar populaire bestemmingen in Oost- en Zuid-Frankrijk, zoals Lyon en Nice. ‘Daarmee bieden de Spoorwegen een betrouwbaar en duurzaam alternatief voor korte vluchtbestemmingen in Europa.’
Van Veldhoven: ‘Het is fantastisch dat Nederlanders nu zonder gebruik te maken van vliegtuig, auto of boot, duurzaam naar het hart van Londen kunnen reizen.’ Van Amsterdam naar Londen moeten passagiers nu nog in Brussel wel uitstappen voor een paspoortcontrole. Deze controle zal op termijn verdwijnen. Staatssecretaris Harbers van het Ministerie van Justitie en Veiligheid zet samen met Staatssecretaris Van Veldhoven alles op alles, om de benodigde internationale afspraken hierover spoedig af te ronden. Van Londen naar Amsterdam is het al wel een rechtstreekse reis, zonder tussentijdse controles.

Ook sneller naar het Zuiden
Naast deze route naar Londen komen er nu dus ook nieuwe routes naar Frankrijk. Tot op heden moesten reizigers vanuit Nederland in Parijs op Gare du Nord overstappen naar andere stations in Parijs, zoals Gare de Lyon of Gare Montparnasse, voor een verdere aansluiting naar Zuid- en Oost Frankrijk. Dat is vanaf april 2019 verleden tijd. Dan rijdt de Thalys vanuit Amsterdam, via Schiphol, Rotterdam, Antwerpen, Brussel rechtstreeks naar Charles de Gaulle en Marne la Vallée. Daardoor kunnen reizigers uit Amsterdam bijvoorbeeld in 6 uur, via Charles de Gaulle, naar Lyon. Dit betekent een reistijdwinst van ongeveer drie kwartier met, nog belangrijker voor de reiziger, een overstap op hetzelfde station.

De Thalys rijdt nu nog 2 keer per dag vanuit Amsterdam naar Lille. Er is dus geen sprake van een verhoging van de frequentie, maar van een wijziging van de eindbestemming. De nieuwe bestemmingen doen volgens de berekeningen van Thalys, meer recht aan de wens van internationale reizigers vanuit Nederland. Alternatieve routes voor reizigers naar Lille blijven bestaan, maar dan via Brussel met andere vervoerders zoals TGV of Eurostar. De consumentenorganisaties in het Landelijk Overleg Consumentenbelang Openbaar Vervoer (Locov) hebben positief geadviseerd over deze bestemmingswijziging.
Rechtstreeks met de Eurostar van Amsterdam naar Londen is pas mogelijk met de dienstregeling van eind 2019. De Tweede Kamer wil dat het sneller geregeld wordt, maar dat is niet mogelijk. ”We doen onze stinkende best”, zei staatssecretaris Mark Harbers (Justitie en Veiligheid).

Topmannen KLM en NS pleiten nogmaals voor betere treinverbindingen
KLM-topman Pieter Elbers en NS-baas Roger van Boxtel pleitten het afgelopen jaar in afzonderlijke interviews met Luchtvaartnieuws Magazine al voor betere treinverbindingen in Europa als alternatief voor vluchten naar dichtbij gelegen zakensteden zoals Londen, Parijs, Brussel en Berlijn. Nu deden ze dit gezamenlijk nog eens in een oproep in NRC Next.
De internationale trein moet sneller en goedkoper worden voor bestemmingen als London, Parijs en Berlijn. Nederlandse politici moeten zich meer inspannen om reizen met de trein te laten concurreren met vliegen. Dat is zowel in het belang van het klimaat als van de Nederlandse economie, zo schrijven ze in de ochtendkrant.
“Het internationale treinverkeer loopt lichtjaren achter op het vliegverkeer”, schrijven Elbers en Van Boxtel. “Veel langeafstandsverbindingen zijn houtje-touwtje aan elkaar geplakt, met onnodige stops.
Met hun pleidooi voor de trein gaven Elbers en Van Boxtel een voorzet voor een debat over spoor, in de Tweede Kamer. Het gaat dan onder meer over verbeteringen bij de IC Brussel en de Eurostar naar Londen. Dinsdagmiddag ontvingen de Kamerleden een petitie met ruim 15.000 handtekeningen voor een snelle treinverbinding naar Berlijn. De oproep van beide bestuurders is een enorme steun in de rug voor bedrijven als Deutsche Bahn, Eurostar, Thalys en SNCF, die het hogesnelheidsvervoer op de rails in Europa verzorgen.
Treinen leveren een bijdrage om Schiphol en andere luchthavens te ontlasten. Daarnaast draagt het treinvervoer bij aan een gezondere leefomgeving en om in de buurt te komen van de klimaatdoelen van Parijs.

Berlijn
Elbers wil meer ruimte voor intercontinentale KLM-vluchten op Schiphol om meer en nieuwe directe verbindingen aan te kunnen bieden en zo bij te dragen aan het mondiale netwerk van KLM en voor (vestiging van) buitenlandse bedrijven in Nederland. Van Boxtel wil dat treinen naar bijvoorbeeld Berlijn met minder stops rijden om zo de reistijd te verkorten. Snelle treinverbindingen naar Parijs en Londen zijn er, maar naar Berlijn nog niet.
Van Boxtel in Luchtvaartnieuws Magazine: “Dat is ruim zes uur en dat moet eigenlijk twee of drie uur korter kunnen. Bij de grens moet de trein van locomotief wisselen, onderweg halteer je op verschillende plekken. Dit najaar ga ik praten bij Deutsche Bahn (DB) in Berlijn om te horen of ook zij echt geïnteresseerd zijn in een snellere verbinding.” Van Boxtel kreeg voorlopig nog geen groen licht van de DB.
Pieter Elbers: betrouwbare snelle trein kan korte vluchten vervangen.

‘Twee Eurostar-treinen vangen acht Schiphol-vluchten af’
Dagblad van het Noorden schrijft dat de uitbreiding van het vliegverkeer is niet nodig is als meer wordt geïnvesteerd in de trein. Met een betere inzet van materieel en een slimmere dienstregeling kan het aantal treinreizigers voor ruim dertig internationale bestemmingen worden verdubbeld. Dat staat in een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van onder meer Greenpeace en Natuur en Milieufederatie Noord-Holland.

Foto: Emanuel Damsteeg – Treinennieuws.nl

De organisaties denken dat jaarlijks circa 89.000 korte vluchten op Schiphol kunnen worden geschrapt.
De lage prijzen van vliegtickets zijn volgens de milieugroepen de grootste concurrent van de internationale trein. ,,Door vliegen vrij te stellen van belasting op kerosine en tickets krijgen consumenten nu een oneerlijke keuze”, aldus Cas van Kleef van Greenpeace. ,,Mensen denken vaak dat het vliegtuig veel sneller is dan de trein, maar op korte afstanden scheelt het nu al niet zo veel, als je tenminste de reistijd naar het vliegveld en de wachttijd voor vertrek meerekent.”

Bronnen: Nederlands Instituut voor de Bouw – de Telgraaf – NS – Eurostar – Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Luchtvaartnieuws