Ook ’s nachts met Arriva

Advertentie

WINK-stellen van Arriva in Leeuwarden klaar voor vertrek, links de intercity naar Den Haag
WINK-stellen van Arriva in Leeuwarden klaar voor vertrek, links de intercity naar Den Haag (foto Hans van Lith)

Vanaf 2023 laat Arriva eens per week twee nachttreinen lopen: tussen Groningen en Schiphol en tussen Maastricht en Schiphol. Bovendien gaat vijf maal per dag – in de daluren – een dienst rijden tussen Amersfoort en Apeldoorn, in aansluiting op de regionale concessie Zutphen-Apeldoorn van Arriva. Dit is het gevolg van de toestemming die de Autoriteit Consument en Markt (ACM) onlangs verleende. De vervoerder zet voor de nachttreinen eigen rollend materieel in, dat anders die uren toch stil staat.

Bij de aanvraag deed Arriva een beroep op de Europese wetgeving, die ‘verbindingen op basis van open toegang’ – dus zonder overheidsconcessie – toestaat. Treinen mogen dan rijden op trajecten, waarvoor een ander bedrijf al een concessie heeft. Dit echter op voorwaarde dat deze nieuwe medegebruiker geen grote negatieve invloed uitoefent op de concessiehouder van de lijn. In dit geval dus de Nederlandse Spoorwegen. De Marktautoriteit onderzocht het verzoek van Arriva en stelde vast dat NS geen aanzienlijk nadeel ondervindt. De maximale invloed op de winstmarge deze onderneming is maar 0.03%. De aanvraag werd dus goedgekeurd.

Naar Schiphol

De nachttreinen gaan rijden in de nacht van vrijdag en zaterdag. Uit Maastricht vertrekt hij om 01.00 uur om via Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, De Bosch, Utrecht, Amsterdam Bijlmer Arena en Amsterdam Zuid naar Schiphol te rijden. Daar komt hij tegen half vier ’s ochtends aan. Om half zes vertrekt hij weer, om rond kwart voor acht ’s morgens in Maastricht terug te zijn.

Groningen ziet de nachttrein kort voor 02.00 uur naar Schiphol vertrekken. Onderweg stopt hij in Assen, Zwolle, Lelystad, Almere en Amsterdam Zuid en komt om 04.00 uur aan op de luchthaven. Ruim een uur later vertrekt hij weer naar Groningen, om vroege reizigers naar het noorden te brengen.

Toen Arriva in juni 2021 het verzoek voor de nacht- en dalurentreinen bij de ACM indiende, wees haar directeur Anne Hettinga erop dat zijn bedrijf hiermee extra service biedt aan de reizigers. Het speelt in op de groeiende vraag naar duurzaam vervoer en meer (internationale) nachtverbindingen. Zijn de nachttreinen een succes, dan houdt Arriva de mogelijkheid open het nachtnet met meer ritten en trajecten uit te breiden.

Foto: WINK-stellen van Arriva in Leeuwarden klaar voor vertrek, links de intercity naar Den Haag (foto Hans van Lith)

Bron: persbericht Arriva 3-6-21, SpoorPro Nieuwsbrief dd. 16-9-21

Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.

Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.