OMNEO-treinstellen voor Franse intercity

Het nieuw ontworpen treintype OMNEO (Foto: Bombardier) met ruime stoelen, WiFi en gemakkelijkere toegang voor meer passagierscomfort die een snelheid kunnen bereiken van 200 km per uur. Dat heeft vermoedelijk tijdens de oudejaars borrel, Bombardier aangekondigd, dat het een herhalingsopdracht heeft ontvangen voor 32 OMNEO Premium dubbeldek treinstellen (256 wagens) van de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF, in opdracht van de regio Centre-Val de Loire. De bestelling is het resultaat van een overeenkomst tussen de staat en de regio op 19 januari 2017, drie intercitylijnen van de Trains d’Equibilibre du Territoire (TET). De regio Centre-Val de Loire is van plan deze nieuwe, ruime, zeer comfortabele treinen in dienst te nemen op de lijnen: Parijs-Orléans-Tours, Parijs-Bourges en Parijs-Montargis-Nevers. De eerste treinen worden opgeleverd in 2020 en geleidelijk tot 2022.

“Deze order van OMNEO Premium-treinen uit de regio Centre-Val de Loire bevestigt de vraag naar ruime, moderne, comfortabele treinen voor intercity-reizen”, aldus Laurent Bouyer, President van Bombardier Transport France. “Regelmatige passagiers zullen een nieuwe stijl van treinreizen ontdekken, evenals toeristen die van over de hele wereld komen om het werelderfgoed Loire-dal te bezoeken. Deze treinen van het OMNEO dubbeldeksplatform zijn ontworpen en geproduceerd door Bombardier-teams op Crespin in de regio Hauts-de-France. Zo’n high-tech project draagt in grote mate bij aan de Franse spoorwegindustrie. “

De ingenieurs van Bombardier ontwikkelden een nieuw interieurontwerp dat de beschikbare ruimte optimaliseert ten voordele van passagiers en zitplaatsen. De trein zal een nieuw ontwikkelde brede stoel met geïntegreerde verlichting, stekker en wifi hebben, terwijl het interieurontwerp, kleurenschema en configuratie in de komende maanden in samenwerking met de klant zullen worden afgestemd. Het biedt verbeterde toegang via grote, platform-niveau deuren, brede gangen en loopplanken voor eenvoudige beweging door de lengte van de trein.
De 110 meter lange trein biedt een capaciteit van 373 zitplaatsen in eerste en tweede klas wagens, met grote bagagerekken, dynamische informatieschermen voor passagiers, een speciale ruimte voor twee rolstoelen en ruimte voor negen fietsen.