ÖBB CityJet Desiro gepresenteerd

obb1De Oostenrijkse minister van Verkeer, Alois Stöger, en de CEO van de Österreichische Bundesbahnen (ÖBB), Christian Kern, werden vergezeld door Jochen Eickholt, CEO van de Siemens Mobility Division, bij de presentatie van het nieuwe type Desiro regionale trein naar Oostenrijk bij de Siemens-fabriek in Krefeld (Duitsland). De eerste trein ondergaat momenteel tests bij de Test and Validation Center in Wegberg-Wildenrath. Tests in het Rail Tec Arsenal (RTA) klimatologische windtunnel in Wenen zullen starten in januari 2015. De certificering maart 2015. Ingebruikname is gepland voor het najaar van 2015.
In het voorjaar van 2013, bestelde ÖBB de nieuwe treinen voor de lokale en regionale diensten op basis van een EU-aanbesteding. Met deze, zal ÖBB verder haar wagenpark te moderniseren. Uiteindelijke productie van ongeveer twee derde van de treinen zullen worden uitgevoerd in bij de ÖBB in Oostenrijk, net zoals eerder voor de railjets en de Taurus locomotieven. De draaistellen zullen worden geleverd door de Siemens-fabriek in Graz. Er zijn 31 treinen bestemd voor diensten in Wenen en Neder-Oostenrijk stoptrein, terwijl er 35 zijn om te worden gebruikt in Neder-Oostenrijk, 18 in Stiermarken en 17 in Opper-Oostenrijk in de regionale treindienst.
De ÖBB CityJet is een drie-wagen elektrisch treinstel, heeft meer dan 244 zitplaatsen en in de regionale versie, meer dan 259 zitplaatsen per trein. Handige lage vloer ingangen garanderen drempelvrije toegang zonder hellingen, zelfs voor rolstoelgebruikers en gezinnen met kinderwagens of kinderwagens. De belangrijkste focus ligt op het zitcomfort: de passagiers ontspannen in comfortabele, verstelbare stoelen met armleuningen en voetsteunen, LED-verlichting aangepast aan de zitpositie, en passagiersgegevens op schermen in het interieur van de wagens. Daarnaast worden stopcontacten en raam rolgordijnen gepland. De treinen hebben zes deuren aan elke kant; de regionale treinen, vier. De ÖBB CityJet bereikt een maximum snelheid van 160 km per uur.
Hoog rendement van het tractiesysteem, elektrodynamische regeneratief remmen met energieterugwinning, gebruik van warmte afgevoerd uit het tractiesysteem van de passagiersruimte te verwarmen, en olievrije compressoren zorgen voor een efficiënte en low-resource spoorlijn operaties. Het voertuig is bovendien uitgerust met het interieur en exterieur met energiezuinige LED-lampen, milieuvriendelijke airconditioning systeem, zonder afbreuk te doen aan comfort van de passagiers.
ÖBB zullen de levering van maximaal vijf treinen per maand vanaf december 2015 in dienst zetten. De laatste trein tot nu toe besteld zal gaan naar ÖBB in januari 2018. Alle treinen zullen onbeperkte licentie ontvangen voor Duitsland en voldoen aan de nieuwste Europese technische specificaties inzake interoperabiliteit (TSI).

Obb2
l-r: Christian Kern, CEO van ÖBB; Jürgen Wilder, CEO van Siemens Business Unit Mainline Transport; Jochen Eickholt, CEO van de Siemens Mobility Division; de Oostenrijkse minister van Verkeer, Alois Stöger; Reinhold Entholzer, State commissaris voor Vervoer Opper-Oostenrijk; en Arnulf Wolfram, Hoofd van Mobility Siemens Oostenrijk.
%d bloggers op de volgende wijze: