De massale doorvoer in Oostenrijk is zuiniger en comfortabeler dan ooit. ÖBB (Oostenrijkse federale spoorwegen) bestelt elf treinen uit het bestaande raamcontract voor 200 Desiro ML-treinen van Siemens Mobility, waarmee het contract wordt voltooid. Wanneer de nieuwe treinen eind 2021 worden afgeleverd, zullen in totaal 200 Desiro ML ÖBB Cityjets in dienst zijn en de reizigerskwaliteit aanzienlijk verbeteren. Uitgerust met WLAN, airconditioning, stopcontacten, tafels voor tegenovergestelde stoelen en vele andere voorzieningen, bieden de treinen de lokale pendelaars alle gemakken die voorheen alleen beschikbaar waren op langeafstandstreinen.
Sabrina Soussan, CEO van Siemens Mobility, merkt op dat: “de Siemens Mobility Desiro ML betrouwbaarheid, veiligheid en operationele efficiëntie combineert met veel comfort en uiterst tevreden passagiers. De spoorweggebruikers van Oostenrijk hebben nu 200 goede redenen om in milieuvriendelijke treinen te reizen. Bovendien zijn sommige van de Desiro ML ÖBB Cityjets uitgerust voor batterijhybride-technologie en kunnen ze emissievrij, klimaatvriendelijk reizen garanderen.”
De elf nieuwe Desiro ML ÖBB Cityjet-treinen worden gebouwd in samenwerking door de Siemens Mobility-fabriek in Krefeld en de ÖBB Technical Service GmbH in Wien Jedlersdorf en uitgerust met het European Train Control System (ETCS). De andere Desiro ML ÖBB Cityjets in de vloot zullen ook worden uitgerust met ETCS tegen het einde van 2023.
De toegangsruimten van de nieuwe Desiro ML ÖBB Cityjets zijn verder geoptimaliseerd om passagiers op stations te gemakkelijk te laten doorstromen en een hoge punctualiteit in het S-Bahn-netwerk van Wenen te garanderen. De treinen zijn barrièrevrij en bieden passagiers tal van voorzieningen: de comfortabele stoelen, tafels aan de tegenovergestelde stoelen, stopcontacten, zonwering over de hele lengte bagagerekken, leeslampjes, WLAN met het on-board portaal van Railnet Regio en grote monitoren voor passagiersinformatie zorgen voor een ontspannende en gemakkelijke reiservaring.
De Desiro ML ÖBB Cityjet van Siemens Mobility scoort technisch met een totale lengte van 75 meter, een topsnelheid van 160 km per uur met de mogelijkheid om deze te versnellen. Nog een speciale functie: de elf nieuw bestelde treinen, zoals de 24 Desiro ML-treinen die in maart 2019 zijn besteld, zijn uitgerust voor het omzetten naar hybride batterijtechnologie. Na conversie kunnen ze ook worden gebruikt als emissievrije alternatieven op niet-geëlektrificeerde spoorlijnen. Bron: Siemens