ÖBB heeft 20 extra nachttreinen met zeven wagons besteld bij Siemens Mobility om zijn Nightjet-vloot uit te breiden. De treinen zijn gebaseerd op het Viaggio Next Level platform. In 2025 zullen in totaal 33 ÖBB Nightjets van de volgende generatie in gebruik zijn en zorgen voor klimaatvriendelijke nachtverbindingen tussen verschillende Europese steden. De nieuwe treinen zullen nachtreizigers aantrekken door een hogere capaciteit, nog meer comfort en meer privacy te bieden.
Hotel tussen de rails
“Het oproepen van 20 extra nachtjets is een belangrijke stap in het positioneren van ÖBB als marktleider op het gebied van nachttreinen in Europa. ÖBB is nu al de grootste nachttreinoperator van Europa en met de nieuwe ultramoderne Nightjet-vloot zullen we onze positie verder versterken en onze reizigers eersteklas comfort bieden”, zegt Andreas Matthä, CEO van ÖBB.
“Met de nieuwe nachtjets investeert ÖBB in de duurzame toekomst van reizen. Nachttreinen zorgen voor klimaatvriendelijke nachtverbindingen tussen Europese steden, maken treinreizen comfortabeler en aantrekkelijker en leveren daarmee een belangrijke bijdrage aan het behalen van klimaatdoelen. Innovatieve minicabines in de treinen bieden passagiers veel privacy en veel comfort. De speciale lichtgewicht draaistellen zorgen voor een bijzonder soepele rit en een lager energieverbruik gedurende de levenscyclus van de trein”, zegt Michael Peter, CEO van Siemens Mobility.
Generatie Nightjet
In 2018 ondertekenden Siemens Mobility en ÖBB een raamovereenkomst voor de levering van dag- en nachttreinen. Dertien Nightjets van de nieuwe generatie Viaggio Next Level die uit deze overeenkomst zijn opgeroepen, worden momenteel gebouwd in de Siemens Mobility-fabriek in Wenen. De eerste treinen uit deze serie zullen vanaf december 2022 dienst doen op verbindingen van Oostenrijk en Duitsland naar Italië.
De tweede oproep van deze overeenkomst is nu voor 20 extra nachtjets. Deze treinen zijn gepland voor dienst van Wenen en Innsbruck naar Hamburg en Amsterdam, en voor gebruik op de routes van Wenen naar Bregenz en Zürich. De verbindingen van Graz naar Zürich en van Zürich naar Hamburg en Amsterdam worden ook bediend door de nieuwe treinen.
Tegen 2025 zullen 33 volgende generatie Nightjets actief zijn in Oostenrijk, Duitsland, Italië, Zwitserland en Nederland, waarmee een groot deel van de huidige vloot wordt vervangen.
Comfort en privacy
Elke trein met zeven wagons bestaat uit twee rijtuigen, drie couchetterijtuigen en twee slaaprijtuigen. Het ultramoderne ontwerp van de trein biedt een nog hoger comfortniveau. In het nieuwe couchette-wagenconcept bieden extra minicabines aanzienlijk meer privacy voor individuele reizigers en zorgen ze voor een comfortabele reis en een ontspannen aankomst.
Bron: Siemens
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.