Testtrein rijdt in de nacht van 1 op 2 februari en is een kwartier korter onderweg
Groningen voorbeeld voor snelle Intercity naar meer steden
Ook de NS haalt een nachtje door, net als de EO een paar weken geleden toen Rail Away zijn 200 ste aflevering had. Onze NS voert in de nacht van 1 op 2 februari een proef uit met een snellere Intercity tussen Groningen, Zwolle en Den Haag. De testtrein slaat onderweg de stations Assen, Lelystad Centrum en Leiden Centraal over en rijdt met een hogere snelheid van 160 km per uur over de Hanzelijn (daar wordt nu 140 km per uur gereden). Met deze aanpassingen is de testtrein een kwartier korter onderweg. Op Den Haag Centraal keert de trein en rijdt op hoge snelheid weer naar Groningen. Met de testtrein wil NS onderzoeken wat er nodig is voor een versnelling op het gebied van onder meer treintechniek, infrastructuur en dienstregeling. De testrit wordt gereden met een TRAXX-locomotief met ICR rijtuigen (die nu ook als Intercity direct over de HSL rijdt). Of er in de toekomst een snellere Intercity in de dienstregeling wordt opgenomen, hangt o.a. af van de resultaten van de test. De trein vertrekt om 00:02uur en komt om 03.02 aan op Den Haag Centraal. Daarna gaat de trein direct terug naar Groningen. Aan boord zijn o.a. Roger van Boxtel (president-directeur NS), Pier Eringa (CEO ProRail), Fleur Gräper (voorzitter OV-en Spoortafel regio Noordoost).
Mocht er een trein-Spotter zijn dan zien wij de foto’s graag op Treinennieuws groep.
Goed plan. Meer daarvan tussen meer steden. Betrek ook uiterste steden erbij zoals Middelburg, Alkmaar, Den Helder, Maastricht.
Uit de tekst concludeer ik dat de trein er 3 uur over doet. De snelste verbinding tussen Den Haag en Groningen is 2 uur en 33 minuten. De rechtstreekse trein Den Haag – Groningen doet er 2 uur en 40 minuten over. Kloppen de tijden wel?