NS kijkt terug op turbulent 2013

ns kijkt vooruit
NS scherpt de koers aan – Foto: SpoorPro

Utrecht – 14 februari 2014 – 2013 was voor NS een zwaar jaar. Na het uit dienst nemen van de Fyra/V250 moest gezocht worden naar oplossingen. Dit alles was ingrijpend voor reizigers en NS. Door de afschrijvingen en voorzieningen in verband met de V250, lijdt NS ook verlies (€ 43 miljoen). “2013 was voor NS een jaar van confrontatie. Wij konden de reizigers tussen Nederland en België niet de dienstverlening bieden die we wilden,” aldus Timo Huges, die 1 oktober in dienst trad als president-directeur. “Aanscherping van de strategie van NS is noodzakelijk. NS presteert gemiddeld goed, maar als we de reiziger echt centraal stellen is gemiddeld goed niet langer goed genoeg.”
Strategie
“NS levert een belangrijke maatschappelijke bijdrage aan de mobiliteit in Nederland. In de herijkte strategie legt NS de komende jaren de focus op Nederland en het verder verbeteren van de operationele prestaties op het Nederlandse spoor. Hierbij staat de reiziger op plek 1,2 en 3 (Olympische gedachte. Red) en moeten wij het iedere dag een stapje beter doen,” aldus Huges. Alleen door intensieve samenwerking met ander vervoerders, kan de NS dit realiseren. In het kader van de nieuwe aangescherpte strategie gaan de driekoppige hoofddirectie en de directeuren van de bedrijfsonderdelen per 1 maart samenwerken in één operationeel Executive Committee (EC) dat daarmee dichter op de klant en de operatie komt te zitten. “Eén NS en meer eenvoud en gemak voor de reiziger zijn bij al dit soort maatregelen leidend”, aldus Huges.
“2013 was financieel een zeer zwaar jaar voor NS. De balanspositie van NS blijft echter gezond”, aldus CFO Engelhardt Robbe. NS leed in 2013 een verlies van € 43 miljoen. Vooral door de voorzieningen en afschrijvingen in verband met de V250. In 2012 was nog sprake van € 263 miljoen winst door vooral enkele grote eenmalige meevallers. De omzet bleef met € 4,6 miljard op het zelfde niveau als in 2012. De opbrengsten uit reizigersvervoer namen nog iets toe. De gebruiksvergoeding voor het spoor in Nederland en het buitenland (infraheffing) steeg verder naar € 638 miljoen (2012: € 551 miljoen). Omdat in 2012 en 2013 niet alle met de overheid afgesproken doelstellingen volledig gehaald werden, verwacht NS een boete van het ministerie van I en M. In het jaarverslag 2013 presenteert NS verder als één van de eerste Nederlandse bedrijven een milieuwinst- en -verliesrekening.
“Ondanks de onzekere externe omstandigheden verwacht de NS voor 2014 weer een positief resultaat. De klantfocus moet hier aan bijdragen. Zo kunnen wij ook blijven investeren in nieuw (duurzaam) materieel en reisinformatie voor de reiziger” aldus Robbe.
NS brengt per dag meer dan 2,3 miljoen reizigers in Europa op een duurzame manier van deur tot deur met trein, bus, tram, OV-fiets of alternatieven als de Zonetaxi en Greenwheels. Met ruim 30.000 werknemers is NS (met dochterbedrijf Abellio) actief in onder meer Nederland, Engeland en Duitsland. De Thalys, ICE en de internationale Intercity’s van NS Hispeed zijn een aantrekkelijk en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op langere afstanden over de grens. In Nederland brengt NS per dag ca. 1,2 miljoen reizigers met de trein naar hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De treinen van NS zijn daarbij klimaatvriendelijk. NS Stations is het stationsbedrijf van Nederland. Samen met partners zorgen zij voor aangename en levendige stationsomgevingen waar het goed parkeren, werken, wonen of verblijven is. Rotterdam centraal is dan een goed voorbeeld. NS-dochter NedTrain zorgt voor de treinen: van schoonmaak en technisch onderhoud tot volledige modernisering. Voor meer informatie over de NS Jaarcijfers 2013 en haar bedrijfsonderdelen kijk hier.

%d bloggers op de volgende wijze: