NS startte de Europese aanbesteding van een nieuwe trein. De nieuwe treinen zijn nodig om in te spelen op de verwachte reizigersgroei over enkele jaren en om te voorkomen dat er een tekort aan treinen ontstaat. NS wil een comfortabele en toegankelijke trein die inzetbaar is als Sprinter: snel optrekken en afremmen en geschikt voor snelheden tot 160 km per uur. Daarbij onderzoeken ze of de nieuwe Sprinter ook dienst kan doen als Intercity. De planning is dat reizigers vanaf eind 2027 met de nieuwe Sprinter kunnen reizen.
“We zitten nu op ongeveer 80 procent van het aantal reizigers van voor de coronapandemie. Toch kijken we al naar de lange termijn: we verwachten richting 2030 een forse reizigersgroei. Aangezien het jaren kost voordat een nieuwe trein rijdt, moeten we ons nu voorbereiden op de toekomst en beginnen met de aanbesteding”, zegt Roel Okhuijsen, verantwoordelijk voor de aanschaf van nieuwe treinen bij NS.
NS start daarom met de eerste fase van de aanbesteding, de zogenaamde Request For Information (RFI). Het doel hiervan is de selectie van mogelijke leveranciers. Het sluiten van een contract en daarmee het besluit tot de definitieve aanschaf is voorzien begin 2024. Naar verwachting komen de eerste nieuwe treinen eind 2027 op het spoor.
Comfort en toegankelijkheid
NS oriënteert zich op een comfortabele en toegankelijke trein die snel kan optrekken en afremmen en geschikt is voor snelheden tot 160 km/ per uur. NS wil een trein met een ruim en licht interieur, rolstoeltoegankelijke toiletten, wifi, reisinformatieschermen, stopcontacten en USB-aansluitingen in alle coupés, een gelijkvloerse schuiftrede voor betere toegankelijkheid en comfortabele stoelen. De aanbesteding betreft een eerste basisbestelling die bestaat uit tussen de 8.000 en 18.000 zitplaatsen. Het definitief aantal treinstellen voor deze basisbestelling wordt in de volgende fase bepaald. Daarnaast wil NS graag de mogelijkheid om eventueel aanvullende bestellingen te plaatsen van soortgelijke treinen waarvan ook treinen die naar Duitsland of België kunnen rijden.
Nieuwe treinen bij NS
Op dit moment rijden ruim 185 nieuwe Sprinters van de Spaanse treinfabrikant CAF op het spoor, de zogenaamde Sprinter Nieuwe Generatie (SNG). Ook heeft NS 99 nieuwe Intercity’s van het type Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) besteld bij de Franse fabrikant Alstom.
Berichtendienst: Wil jij op de hoogte blijven van onze laatste (nieuws)berichten? Schrijf je dan hier in voor onze berichtendienst.
Disclaimer: Informatie op deze website is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Treinennieuws stelt zich niet aansprakelijk voor ontstane schade en verliezen door beslissingen gebaseerd op de gepubliceerde informatie.