Naast alle historische treinen die zaterdag (morgen) tussen Amsterdam en Haarlem rijden, rijdt ook de trein van de toekomst. De NS reclame Groene Trein zal voor het eerst te zien zijn tijdens de feestelijke ritten ter gelegenheid van het 175 jaar Spoor. De Groene trein arriveert zaterdag om 13.50 uur op spoor 1 van Amsterdam Centraal om aan de eerste rit beginnen naar Haarlem.
Enige tijd maakte de NS in Utrecht bekend dat over enkele jaren alle treinen op het Nederlandse spoor groen rijden. Vanaf 2018 gaat het de NS voor de wind, de NS rijdt dan volledig op windenergie. Deze stroom wordt opgewekt uit speciaal voor de trein aangelegde nieuwe windmolenparken. Om de reiziger bewust van te maken, zet NS vanaf morgen een jaar lang een speciale Groene Trein in en laat deze door het land rijden. Op de door Michiel van Sinderen (26) en Steffen de Jonge (25) TU Delft ontworpen groene trein gaan de gele en blauwe kleuren van NS over in een groene strook. Maar opvallend genoeg is er geen kleur groen op de intercity is geplakt. Het vanaf een afstandje gecreëerde optische bedrog wordt met blokjes tot stand gebracht door de Amsterdamse studenten industrieel ontwerpen aan de TU Delft. De gele en blauwe vlakken vermengen zich vanaf de voorkant van de dubbeldekker steeds meer tot groen, om vervolgens aan de achterkant weer terug te keren naar de bekende originele treinkleur. Van Sinderen en De Jonge wonnen met hun ontwerp een wedstrijd die eerder dit jaar werd georganiseerd door NS en Eneco, de nieuwe stroomleverancier voor het spoor. De trein stond al een gehele tijd bij NedTrain. Het uitprinten van het ontwerp op de gigantische stickervellen kostte enkele weken. En het plakken van deze vellen op de trein nam met 50 manuren bijna een week in beslag. „Een technisch huzarenstukje”, knikken NedTrain-medewerkers goedkeurend in de werkplaats naar het bijna afgeronde eindresultaat.
Naast de buitenkant, is het groene thema ook binnen doorgevoerd. Boven de trappen zijn illustraties opgehangen. Maar vooral de wolken met blauwe lucht op het plafond boven de donkerblauwe stoelen in de bovenverdieping geeft een opvallend ruimtelijk resultaat. „Misschien wel een goed idee om overal aan te brengen”, oppert een NS-medewerker.
De jury koos voor de inzending van Van Sinderen en De Jonge, omdat ‘er is geprobeerd om de overstap van NS naar groene energie op een creatieve en simpele wijze uit te drukken’. „Daarnaast wordt de reiziger op een inventieve wijze betrokken bij het ontwerp. De trein is zowel van afstand als dichtbij het bezichtigen waard”, aldus het juryrapport. Bron: NS – Foto’s: Maaike Poelen