’’NS moet grote Europese speler worden’’. Treinvervoer is niet langer het speerpunt van de Nederlandse Spoorwegen. Die boodschap gaf de nieuwe topman van de NS, Bert Meerstadt, begin dit jaar af tijdens een treinreis van Hilversum naar Schiphol, waarin hij zich aan de Nederlandse pers voorstelde. Dit tekende Volkskrant verslaggever Michiel Haighton 15 januari ’09 op.
Trein mag vijf minuten te laat zijn. Nieuwe NS-topman levert 10 procent salaris in. Meerstadt wil de NS uitbouwen tot een grote ‘‘Europese multimodale dienstverlener’’ die mensen van A naar B vervoert. ‘‘Dat kan met de trein zijn, maar ook met de metro, tram, bus en fiets. Wij willen die hele reisketen beheersen. Van treinbedrijf gaan we naar vervoersbedrijf. Want onze klanten willen niet met de trein reizen, maar zo snel en comfortabel mogelijk op hun eindbestemming komen.’’ Om die ambitie waar te kunnen maken, wil Meerstadt zowel in Nederland als in het buitenland de investeringen in vervoersbedrijven opvoeren, ook als het geen treinbedrijven zijn. ‘‘De kredietcrisis speelt hierin geen rol, we hebben voldoende cash flow.’’
Huurfietsen op stations aanbieden. Van stations een ontmoetingsplaats maken. Meer winkels zoals Starbucks, Hema en Mooi. Naast de fiets en bus heeft de NS ook interesse in andere vervoersvormen, zoals de metro in de grote steden. “Maar dat vergt nog even geduld”, zegt Meerstadt. De buitenlandse activiteiten van de NS zullen komende jaren ook verder worden uitgebouwd. De NS heeft via dochteronderneming NedRailways belangen in Engelse en Tsjechische spoorbedrijven. Eind 2008 nam NedRailways nog een gecombineerd trein-busbedrijf in Duitsland over. De activiteiten in het buitenland zijn volgens Meerstadt noodzakelijk ‘‘wil de NS zich staande kunnen houden in geliberaliseerde Europese vervoersmarkt’’. Meerstadt: ‘‘Wij kunnen veel leren in het buitenland op het gebied van marketing en het binnenhalen van concessievergunningen. Dat laatste is een vak apart en wordt steeds belangrijker, ook in Nederland. Daarnaast leveren de buitenlandse bedrijven gewoon geld op, ze behalen een hoger rendement dan het Nederlandse reizigersdeel van NS.’’ De groei in het buitenland zal echter nooit ten koste gaat van de Nederlandse activiteiten, zegt Meerstadt: ‘‘We storten ons niet in wilde avonturen waarbij we grote risico’s lopen. We willen groeien in Europa, maar op een heel beheerste manier. Voor Nederlandse treinreizigers die onderweg willen internetten heeft Meerstadt goed nieuws: vanaf volgend jaar komt er internet in de intercity treinen van de NS. Meerstadt maakte ook bekend vrijwillig af te zien van een salarisverhoging. Het voormalige bestuurslid van de NS heeft als president-commissaris recht op een stijging van 10 procent basissalaris. Ook stijgt zijn variabele beloning met 10 procent. Van die stijgingen ziet Meerstadt nu af: hij behoudt zijn oude salaris. ‘‘Ik denk dat salarismatiging in deze tijd op zijn plaats is’’, aldus Meerstadt die in 2007 € 605.679 verdiende. ‘Veel gestrande reizigers zullen zich afvragen hoe de NS dit voor elkaar gaat krijgen en of dit niet ten koste zal gaan van het gewone Nederlandse treinvervoer.’
Lees ook de brief van Rover aan minister Eurlings en de kommentaren.
Mij dunkt, dat NS zijn grootse plannen \voor elkaar\ kan krijgen indien de eigenaar van het spoorwegennet in Nederland (de Staat der Nederlanden) en de beheerder van dat net (ProRail) het spoorwegennet metterdaad zodanig bruikbaar zullen gaan maken dat er te allen tijde, ongeacht de weersomstandigheden, op gereden kan worden.
Wanneer NS in staat is — door de goede conditie van het spoorwegennet — al zijn treinen altijd op tijd te kunnen laten rijden, zullen meer mensen het gemak en genot van treinreizen (gaan) waarderen en heeft het grote zin ook in de rest van de vervoerketen te gaan voorzien.
Ik wens NS alle succes, en zwaai het alle lof toe die het toekomt.
Zou de cash niet beter gebruikt kunnen gaan worden voor de aanschaf van verwarming van de wissels. Bij elke sneeuwvlok deze puinhoop en dan deze ambities hebben? Ik heb medelijden met de mijnheer die de 10 % niet wil. Hij krijgt bijna 4 x de balkenende norm en dat voor een bedrijf die voor 100% in handen is van de overheid. Laten we het salaris terug brengen naar 180.000 en het versachil gebruiken om wisselverwarming te kopen