NS ‘echt van start’ met de ‘Belgiëtrein’

Brabant Nieuwsblad kwam met het grote nieuws. Gaat het dan toch gebeuren? De NS is gestart met testritten voor de verbinding Breda-Antwerpen. De treinspotters hadden ze al zien rijden op de hogesnelheidslijn, de testlocomotieven met treinstellen. De NS bevestigt het nu ook. ,,Sinds begin september worden er opleidingsritten uitgevoerd op de lijn. We gaan komend voorjaar echt met de verbinding naar België van start”, zegt NS-woordvoerder Ton Boon. Breda wacht al acht jaar.
Hoopvol
Voor de reizigers uit de regio Breda zijn de testritten een hoopvol teken. Na het debacle met de Fyra beloofde de NS keer op keer dat er snel een nieuwe trein zou komen voor de verbinding vanuit Breda over de HSL naar Antwerpen en Brussel. Maar even zo vaak ging die start, onder andere door technische problemen, niet door. Het voortdurende uitstel zorgde voor ergernis van reizigers, ondernemers en bestuurders in de regio. Wel een gloednieuw, peperduur station in Breda, maar niet eens een aansluiting met onze zuiderburen! Het bedrijfsleven in Breda had er zo genoeg van dat ze begin dit jaar zelf een trein inhuurde om bij wijze van protest vanuit Breda dan zelf maar over het spoor naar Antwerpen te reizen. Via het spoor bij Roosendaal wel te verstaan, want rijden over de HSL naar Breda kon immers niet. Maar dat is volgend jaar echt definitief verleden tijd, bezweert Boon. ,,We zijn nu met de testritten bezig en dat gaat tot nu toe goed. Als die achter de rug zijn, bepalen we samen met de NMBS ergens in de herfst de startdatum waarop we volgend jaar tussen Amsterdam en Brussel gaan rijden, waarbij we uiteraard ook Breda zullen aandoen.”
Dat gebeurt voorlopig nog wel met niet bepaald supersnelle treinen. Integendeel, de NS wil volgend jaar met veredelde intercitytreinen tussen Amsterdam en Brussel gaan rijden met een stop – één keer per uur – in Breda. Dezelfde die nu al worden ingezet voor het traject Breda – Amsterdam. Met deze intercitytreinen worden nu ook de testritten op de HSL uitgevoerd. Die treinen hebben zowel aan de voor- als achterkant een locomotief.
Boog
Dat is nodig omdat het station in Breda niet direct aan de HSL ligt. Boon: ,,Daar moeten we, komend uit de richting Rotterdam, met een boog naar toe. Als we dan vervolgens willen doorrijden richting België is dus plotseling de achterkant van de trein de voorkant.” De twee loc’s zijn niet alleen om storingen op te vangen (Red. Treinennieuws.nl)
Deze treinen behalen een maximumsnelheid van 160 kilometer per uur. Een slakkengang vergeleken met de krakkemikkige Fyra van Italiaanse makelij die weliswaar 250 kilometer per uur bereikte, maar door technische mankementen slechts veertig dagen op de HSL reed. Na het stilleggen van de Fyra was het ook voor Breda uit met de (korte) pret.
Over een paar jaar worden de trage intercity’s echter vervangen door treinen die wel recht doen aan het hogesnelheidsspoor. De NS besloot eerder dit jaar voor 800 miljoen 79 snelle treinen bij de Franse treinenbouwer Alstom te bestellen. Die halen een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur en worden naar verwachting in 2021 onder andere op de HSL ingezet.
Minder blij
Reizigers in de regio Roosendaal zullen ongetwijfeld minder blij zijn met het nieuws dat volgend voorjaar de treinverbinding Amsterdam-Brussel met een stop in Breda definitief van start gaat. Dat betekent namelijk het einde van de huidige Beneluxtrein die nu nog vanuit de hoofdstad over conventioneel spoor via Roosendaal naar Brussel rijdt.
In West-Brabant wordt al jaren gelobbyd om die verbinding zo lang mogelijk in stand te houden. Maar de NS is duidelijk. Boon: ,,Als we volgend jaar over de HSL tussen Amsterdam en Brussel gaan rijden, houdt het voor de Beneluxtrein via Roosendaal op.” Bron en foto: Brabants Nieuwsblad

%d bloggers op de volgende wijze: