De IC Direct Amsterdam – Rotterdam v.v. rijdt weer: twee keer per uur. De Nederlandse Spoorwegen hebben hun basisdienstregeling – die in verband met het coronavirus was ingevoerd – vanaf vandaag 29 april ‘verstevigd’. Dat betekent tevens dat er meer intercity’s onderweg zijn. Op bijna elk station waar normaliter intercity’s stoppen, gebeurt dit nu ook weer: minstens één keer per uur. Door het inzetten van meer treinen hebben de reizigers meer plaats en kan de onderlinge afstand van anderhalve meter beter worden aangehouden.
In de nieuwe situatie rijden er ook weer nachttreinen in de Randstad. De intercity Vlissingen – Amsterdam, die volgens de basisdienstregeling naar Breda reed, herneemt zijn oude route. De hogesnelheidstrein tussen Den Haag Centraal en Eindhoven rijdt nog niet. De reizigers moeten bij de ‘verstevigde’ dienstregeling wel rekening houden met mogelijk langere reistijden en zij zullen soms vaker moeten overstappen.
Vanaf elk station in Nederland vertrekken sinds 21 maart – toen de basisdienstregeling werd ingevoerd – twee treinen per uur in alle richtingen. Vaak wordt de dienstregeling uitgevoerd met sprinters. Dat blijft zo. Op baanvakken waar normaliter elk uur één trein rijdt, werd de frequentie echter niet veranderd.
De NS laat met nadruk weten dat de spoorwegen en ProRail de maatregelen op het gebied van de dienstregeling nemen om ervoor te zorgen dat reizigers die echt afhankelijk zijn van de trein – zoals mensen in vitale beroepen, van vakkenvullers tot artsen, zorgverleners, verpleegkundigen enzovoort – kunnen rekenen op een voorspelbare en betrouwbare treindienst, als ze naar hun werk moeten. ‘Van dag tot dag bekijken we de ontwikkelingen rondom het virus en wat de effecten hiervan zijn op onze dienstregeling en medewerkers,’ aldus de NS. Reizigers wordt daarom aangeraden hun reis zo kort mogelijk voor vertrek te plannen aan de hand van de NS Reisplanner of de NS-app.
Op stations en onderweg
Op de stations is steeds – waar mogelijk – één winkel of kiosk open voor reizigers en NS-personeel. Of ook andere zaken hun deuren openen, hangt af van hun eigen initiatief. Vanaf 21 maart is per station tenminste één fietsenstalling beschikbaar voor de reizigers. Bagagekluizen daarentegen zijn niet meer in gebruik, behalve die in Amsterdam. Sanifair toiletten en toiletten waar je contactloos kunt betalen zijn gewoon open.
Direct persoonlijk contact met de reizigers moet in verband met besmettingsgevaar worden vermeden. Om de gezondheid van de spoorman en vrouw zo goed mogelijk te beschermen en de dienstverlening toch te waarborgen vraagt de NS betalingen met PIN te doen en bij controle van de plaatsbewijzen deze zelf voor het scanapparaat van de conducteur te houden. In deze tijd besteedt het openbaar vervoer verder extra aandacht aan het schoonmaken van hoofdsteunen, deurklinken en andere contactpunten. In de wc’s in de treinen worden zeep en papieren handdoekjes extra aangevuld.
Ondanks al deze maatregelen, vraagt de NS toch zoveel mogelijk thuis te blijven. De trein is er nu echt voor mensen met vitaal werk, die wel mòeten reizen. Kortom: ‘De trein is even geen uitje’.