De komst van de Drie tot op heden Tweelandentreinen mogen België niet in. De treinen worden voorzien van het Europese Beveiligingssysteem ERTMS, dat aan de veiligheidscriteria van alle drie de landen voldoet. Het ontbreken van ERTMS voor het trajectje bij onze zuiderburen is de reden voor de Belgen om de toegang van Arriva treinen tot België met de geplande Drielandentrein te weigeren.
Maar de Belgische trein gaat wel van Maastricht naar Luik rijdt – zodra ze Maastricht Randwyck verlaat – zonder enige vorm van beveiliging aan boord over dit traject rijden.
Ter verduidelijking, ieder land heeft een eigen beveiligingssysteem aan boord voor het spoor in eigen land. De Belgische trein is wel voorzien van twee Belgische beveiligingssystemen aan boord, maar deze kunnen op de 1,5 kilometer tussen de grens en het eerste Nederlandse station niet gebruikt worden.
De machinist krijgt geen waarschuwing als hij door rood licht rijdt en treinen niet automatisch worden stilgezet storingen. De Belgische treinen rijden dus zonder enige bewaking naar Maastricht.
ProRail probeert het geschetste beeld te verzachten voor deze 1,5 km te verzachten en dat het veilig genoeg is aangezien er maar 40 km per uur op het stukje traject gereden mag worden. ProRail belooft nog dit jaar het Nederlandse ATB-systeem tussen Randwyck en de grens aan te leggen, dan mag Arriva vermoedelijk ook door naar Luik en komt de naam ”Drielandentrein” eindelijk tot zijn recht.
Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.
Is dit niet meten met 2 maten? Nu het breed uitgedragen wordt in de media neemt men aktie.( voornemens althans) Beter is het om direct ERMTS te installeren ipv ATB
Er zit een Waalse politiek achter. Was er een directe verbinding naar Hasselt of Tongeren en naar Antwerpen via Weert, dan is er niets aan de hand
Op het traject Roosendaal-Essen zou hetzelfde euvel zijn waardoor er geen Belgische halffuursdienst is en de modernre treinstellen Nedeland niet in mogen? Is dit zo?
Ik geloof dat er twee foutjes in deze berichtgeving zitten.
1. De NMBS-trein rijdt onbeveiligd van Maastricht Randwyck naar Maastricht. Vanaf de grens rijdt de trein met Belgische ‘Krokodil’-beveiliging eerst zo’n zeven kilometer via station Eijsden tot aan Maastricht Randwyck.
2. Hoewel Prorail inderdaad ATB gaat aanleggen in 2019 tot aan Visé-grens, zal dit niet leiden tot een toelating van de Arriva-treinen tot België. Daarvoor is eerst ERTMS-installatie vereist in de Arriva-treinen, alsmede een verhoging van de perronhoogte te Visé (en mogelijk ook te Eijsden tot de P76-hoogte).
Deze hele situatie is natuurlijk te belachelijk voor woorden, maar juridisch gezien kan België (politiek, toezichthouder en NMBS) dit zo vunzig spelen. Dat de klant bij NMBS op de laatste plaats komt, is overigens al sinds jaar en dag zo.