De Belgische Spoorwegen hebben sinds 2017 weer te maken met een groeiende agressie tegen haar personeel *) (een probleem waarmee ook de NS kampt). Daarom lanceert de NMBS een campagne om het publiek op te roepen dit te stoppen. ’Elke vorm van agressie, verbaal of fysiek, tegen onze medewerkers in de stations en treinen is totaal onaanvaardbaar’, aldus de CEO van de maatschappij Sophie Dutordoir, ‘zij zijn er om de reizigers te helpen, niet om slachtoffer te worden van zinloze agressie.[…] We richten ons dan ook tot alle reizigers: wees solidair en steun onze treinbegeleiders en stationsmedewerkers.’
De actie bestaat allereerst uit een interactief scherm met ‘campagnebeelden’, waarop trein- en stationspersoneel te zien is, dat te maken kreeg met agressie. De slachtoffers staan achter gebroken glas. Door hen van dichtbij te tonen, met hun blik recht in de camera, wil de NMBS bij alle passagiers respect voor haar medewerkers vragen. Het publiek kan de agressie symbolisch stoppen, door een hand te leggen op het scherm en zo het gebroken glas herstellen. Opzet is het gebaar via sociale media door te geven, met bijvoorbeeld een selfie met “StopAgressieNMBS”.
Het is de voortzetting van een solidariteitsactie die enige machinisten en conducteurs twee maanden geleden startten.
Vijf stations
Het interactieve scherm wordt deze maand op een vijftal grote stations geplaatst. Te beginnen in Brussel Noord, staat het in Luik-Guillemins (19-11), Gent Sint Pieters (21-11), Charleroi-Zuid (23-11) en Antwerpen-Centraal (26-11). Ook via de Belgische editie van het blad Metro – dat ook in Nederland bekend is – kunnen de reizigers hun steun tot uitdrukking brengen. Tot en met 21 november krijgt Metro en nieuwe naam en heet ‘Respect & Ride’. De leukste woorden van waardering voor de spoormannen en -vrouwen worden de volgende dagen gepubliceerd!
Aanpak bij de bron
De campagne maakt deel uit van een veel bredere aanpak – zowel preventief als repressief – om verbaal en fysiek geweld tegen personeel te stoppen. De belangrijkste oorzaak van agressie zijn discussies met reizigers die geen geldig plaatsbewijs hebben. In 2017 telde de NMBS bijna 400.000 passagiers zonder kaartje. Procentueel is dat aantal maar klein, doch de twistgesprekken die daaruit voortkomen, leiden vaak tot agressie tegen de conducteur. Een van de mogelijkheden om ‘zwart rijden’ tegen te gaan is het stimuleren van online- kaartverkoop. De vervoermaatschappij heeft het aankoopsysteem van plaatsbewijzen via NMBS-website of app sinds kort vereenvoudigd en gebruiksvriendelijker gemaakt.
Daarnaast is het opleggen van boetes bij overtredingen sinds 1 november 2018 versimpeld. Het treinpersoneel schrijft de boetes zelf uit, die kunnen oplopen tot € 500.-! De NMBS verwacht dat dit zwartrijders zal afschrikken. De invordering gebeurt bij wanbetaling via een deurwaarder. Bij herhaling van het vergrijp stijgen de boetes en kan de rechter ingrijpen.
NMBS Masterplan
De maatregelen passen ook in een bestaand masterplan uit 2007. Dit omvat speciale opleidingen hoe het treinpersoneel moet reageren bij conflictsituaties, een nauwere samenwerking met politie en justitie en het plaatsen van 10.000 bewakingscamera’s op stations en in treinen. Dit aantal wordt overigens nog uitgebreid. De camera’s worden 24/7 gecontroleerd door de veiligheidsdienst van de NMBS en de politie. Daarnaast zijn in treinen na 18.00 uur – in samenwerking met de spoorwegpolitie – inmiddels meer dan 150 ploegen van de veiligheidsdienst Securail aanwezig. Gezamenlijk voeren zij tevens gerichte controleacties uit. Met deze grootschalige aanpak hopen de Belgische spoorwegen de stijgende agressielijn weer in een neerwaartse om te buigen.
– – – – – – – – –
-*) in 2017 1165 keer: 710 maal verbaal geweld, 266 maal lichte geweldpleging, 189 maal slaan en verwondingen
Meer NMBS Nieuws? -> Klik hier voor onze berichten over de NMBS.
Wil u altijd op de hoogte zijn van ons laatste nieuws. Klik hier en geef u dan op voor onze GRATIS berichtendienst.
NMBS- medewerkers verdienen respect, en moeten verschoond blijven van agressie! (foto NMBS).