Donderdag 19 april hebben de Belgische Spoorwegen (NMBS) in Kinkempois bij Luik een nieuwe tractiewerkplaats in gebruik genomen. Hier zal een groot aantal types materieel onderhoud krijgen, waarbij uiteraard de veiligheid van de reizigers een grote rol speelt. De NMBS heeft 78 miljoen euro geïnvesteerd in de nieuwbouw. De werkplaats maakt deel uit van een groot project om alle onderhoudsinstallaties te moderniseren. Doel is het hoge onderhoudsniveau vast te houden en de beschikbaarheid van het rollend materieel nog te verhogen. De eerste werkplaats van Kinkempois werd geopend in 1929 en was vooral gericht op het onderhoud van stoomlocomotieven.
Zeventien sporen
De nieuwe werkplaats telt zeventien sporen, waarvan er vijf langer zijn dan 250 meter. Meer dan 300 medewerkers kunnen hier tegelijkertijd onderhoud uitvoeren. Zes van de sporen kunnen op verschillende hoogte worden ingesteld. Ook is er een ‘overslagspoor’ om draaistellen te verplaatsen en het rollend materieel van de ene kant van de hal naar de andere kant te transporteren.
Rangeren wordt sterk beperkt in vergelijking met oude situaties doordat het materieel aan één zijde de werkhal binnenrijdt en die aan de andere zijde – vanaf hetzelfde doorgaande spoor – weer kan verlaten. Het emplacement van de werkplaats heeft bovendien een eigen beveiliging gekregen, wat de rangeerbewegingen soepel en veilig laat verlopen. Dagelijks zullen bijna twintig treinstellen onderhoud krijgen., waaronder de nieuwe M7-dubbeldeksrijtuigen.
NMBS-werkplaatsen
Infrabel (vergelijkbaar met onze Pro Rail) zorgt voor het onderhoud van sporen, bovenleidingen en seininstallaties, net zoals in de andere werkplaatsen van de NMBS. In totaal heeft de maatschappij vier centrale werkplaatsen, negen tractiewerkplaatsen en achttien onderhoudsposten, verspreid over het hele land. Hier worden in totaal 2800 voertuigen onderhouden. Bron en foto’s NMBS