Hiermee introduceert De Lijn hoogwaardig openbaar vervoer bij haar reizigers.De Lijn is er helemaal klaar voor: vanaf zondag 28 juni 2020 worden trambussen ingezet (fabrikant de Belgische constructeur Vanhool. Met de introductie van de trambus in haar aanbod brengt De Lijn hoogwaardig openbaar vervoer naar de Noordrand van Brussel. Het tracé van de Ringtrambus (nieuw Vlaams woord, geen trein of tram) loopt langs belangrijke attractiepolen waaronder de internationale luchthaven van Zaventem. Tijdens de rustige vakantiemaanden rijdt de Ringtrambus om de 30 minuten, vanaf september wordt dat om het kwartier. De Ringtrambus ontleent zijn naam aan de unieke combinatie van de wendbaarheid van een bus en het comfort van een tram.
Start op zondag 28 juni
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters reageert tevreden: “Dit is een primeur voor Vlaanderen. Met de inzet van deze 24-meter lange trambussen, met de look van een tram en de wendbaarheid van een bus, zorgen we voor de realisatie van het Brabantnet. De Vlaamse rand krijgt hiermee flexibel en duurzaam openbaar vervoer.
Infrastructurele aanpassingen
Om een trambus van 24 meter lang veilig te laten rijden in de Vlaamse rand rond Brussel, werden de afgelopen maanden heel wat werken uitgevoerd. “Niet alleen aan veiligheid bij het manoeuvreren werd gedacht”, zegt Marc Descheemaecker, voorzitter Raad van Bestuur De Lijn. “Ook veiligheid en comfort voor de reiziger kregen alle aandacht. De perrons werden aangelegd op zo’n manier dat de reizigers hier zowel comfortabel kunnen wachten als vlot en veilig kunnen in- en uitstappen.” Ook op andere locaties werden haltes verbeterd zodat de reizigers via de verschillende deuren in en uit het voertuig kunnen stappen. Het meest in het oog springen de nieuwe trambushaltes in de Strombeeklinde in Strombeek-Bever of aan de luchthaven van Zaventem.
Elk jaar een beetje vlotter dankzij nieuwe busbanen
Om vlot door alle straten te kunnen rijden, heeft De Werkvennootschap wegenwerken uitgevoerd op maat van de trambussen. Ook aan vrijliggende busbanen wordt gewerkt. “Op de Luchthavenlaan in Vilvoorde zijn die busbanen er al en zijn ook de verkeerslichten aangepast zodat de trambus voorrang krijgt” legt Marijn Struyf van De Werkvennootschap uit. “We zijn ook aan het werken aan de Sint-Annalaan in Vilvoorde en Grimbergen, en gaan het centrum van Vilvoorde herinrichten in het kader van de Ringtrambus. Telkens een stuk vrije busbaan klaar is, wordt ze ook in gebruik genomen. Zo wordt de Ringtrambus elk jaar een beetje vlotter en efficiënter” zegt Struyf.
Nieuwe trambusstelplaats in Vilvoorde
Aan de Schaarbeeklei in Vilvoorde wordt de laatste hand gelegd aan de nieuwe thuis voor de 14 trambussen. Naast de bestaande stelplaats van De Lijn, wordt de vroegere autokeuring omgebouwd tot een stelplaats. Hier kunnen de 14 trambussen overnachten, gewassen, getankt en onderhouden worden. Bron de Lijn
Jammer dat die trambus niet elektrisch is. Gemiste kans! Het is 2020
Belgische trambus= nieuwe wijn in oude zakken, qua woord en begrip.