Nieuwe verbinding met Amsterdam

Eerste directe trein tussen Amsterdam en Chinese Oostkust over historische route

Alternatief voor sterk toenemende productenstroom tussen Nederland en China

Dat China ook via de rails steeds belangrijke wordt, is algemeen bekend. Ook werkt Cihna zelf aan meer railverbindingen in eigen land. Steeds meer Hogesnelheidslijnen worden aangelegd. Vroeger was er de zijderoute, die nu een aardige opvolger heeft. Na Rotterdam, heeft Amsterdam nu ook een verbinding per rails. Na de feestelijke inhuldiging bij HCT trok Railexperts de trein naar Kijfhoek.

De allereerste directe containertrein vertrok gisteren vanuit de Amsterdamse haven naar de Chinese Oostkust. De trein legt de 11.000 km af in ruim twee weken, 16 dagen om precies te zijnen en biedt daarmee een snel, goedkoop en milieuvriendelijk transportalternatief tussen Nederland en China. Door de nieuwe treinverbinding is Nederland nog beter aangesloten op de herintroductie van de legendarische Zijderoute, die eeuwenlang de belangrijkste doorvoerroute  tussen Europa en Azië vormde.

De nieuwe treinverbinding is een initiatief van NUNNER Logistics, in samenwerking met TMA Logistics, Port of Amsterdam en Rail Cargo Group. NUNNER Logistics zag de vraag van goederentransport van en naar China toenemen, zeker nu de levertijd over zee nog is toegenomen omdat de schepen sinds enige tijd langzamer varen om brandstof te besparen. Vervoer per trein is een veel sneller alternatief, tegelijkertijd zijn de kosten veel lager dan wat luchtvervoer kost. De initiatiefnemers verwachten in eerste instantie vooral producten vanuit China naar Nederland te vervoeren, maar zien door de aantrekkende Aziatische economie de vraag naar Nederlandse producten in China in hoog tempo toenemen.

Erwin Cootjans, CEO van NUNNER Logistics: “We zijn trots om Amsterdam toe te voegen aan ons Chinese spoorwegnetwerk, naast de directe treinen die we al hebben tussen China en Neuss (Duitsland) en Moskou (Rusland). Amsterdam is na Rotterdam, Antwerpen en Hamburg de grootste haven van Europa en daardoor een belangrijk transportknooppunt. De nieuwe verbinding maakt het voor transporteurs, retailers en merken uit Nederland en omliggende landen nog makkelijker om handel te drijven met en vanuit China.” Vanaf vandaag rijdt er één trein per week, maar Cootjans verwacht dat dit al snel zal uitbreiden naar twee of drie diensten per week.De nieuwe verbinding maakt deel uit van het One Belt, One Road-programma, een initiatief van de Chinese overheid om het Aziatische land beter te verbinden met de rest van de wereld. De naam van het programma verwijst naar de oude Zijderoute, die zijn naam ontleende aan de lucratieve handel in zijde die over de gehele lengte van de route wordt uitgevoerd, te beginnen tijdens de Han-dynastie. Inmiddels zijn er al meer dan zestig landen betrokken bij het programma, waar naast de spoorwegverbinding ook een nieuwe route over het water onder valt.

Bron en copyright foto’s: TMA Logistics