Nieuwe treinverbindingen Waalse steden en Parijs

Net als de NS werken alle spoorwegmaatschappijen aan betere en snellere verbindingen, zo ook België.

De Belgische minister van Mobiliteit heeft met NMBS en SNCF gewerkt aan nieuwe treinverbindingen. De nieuwe treinverbindingen tussen de Waalse steden Namen, Charleroi en Bergen, de regio Hauts-de-France en Parijs zullen een aanvulling vormen op de bestaande  Hogesnelheidsverbindingen tussen België en Frankrijk. Elke dag steken duizenden werknemers in beide richtingen de grens over. Belgen gaan vaak over de grens naar de Franse luchthavens (Rijsel, Beauvais, Parijs) om op het vliegtuig te stappen. Twee nieuwe verbindingen als de nieuwe dienstregeling vanaf 9 december 2018 ingaat. Op beide lijnen rijden twee keer per dag in beide richtingen een trein ‘s ochtends en een trein ’s avonds. Voor de nieuwe treinverbindingen zal MR-96-materieel ingezet worden dat op de klassieke sporen zal rijden.

Nog meer samenwerking over de grenzen

De grenszone tussen Wallonië en Hauts-de-France, en met name de Samberstreek, wordt in twee richtingen ontsloten: richting noordoosten naar België en de rest van Europa, en richting zuidwesten naar Hauts-de-France en Frankrijk via Parijs, wat die streek een nieuwe dynamiek zal geven. De nieuwe treinverbindingen herbevestigen de centrale ligging van Haut-de-France en Wallonië, in het hart van Europa. De herinvoering van deze verbindingen past bovendien in de historische band tussen Hautsde  – France en België. In het kader van de Waalse Feesten op 15 september 2018 hebben de Waalse minister-president en de Voorzitter van de regio Hauts-de-France een samenwerkingsakkoord gesloten met als doelstelling het opstarten van partnerschappen tussen beide regio’s op vlak van werkgelegenheid, beroepsopleiding, mobiliteit en ruimtelijke
ordening, alsook op vlak van energie en het klimaat. Deze samenwerking vervolledigt de talloze economische, universitaire en culturele banden tussen beide regio’s.
Premier Charles Michel: “Ik ben verheugd dat de volgende maand Belgen, Fransen en Europeanen zullen kunnen profiteren van deze mobiliteitsoplossing, die minder duur en meer milieuvriendelijk is. Mobiliteit is overduidelijk een belangrijke uitdaging voor onze eeuw. Wij moeten alternatieve vervoers ontwikkelen en oplossingen nastreven die het meest milieuvriendelijk zijn. De investering die vandaag werd toegezegd, maakt deel uit van deze dynamiek. Ik wens deze nieuwe verbinding tussen Wallonië en Frankrijk veel succes toe.”
Xavier Bertrand, voorzitter van de regio Hauts-de-France : “Na meer dan 20 jaar is de lijn Maubeuge – Namen opnieuw geopend ! Het gaat om een heropening die het toerisme en de economie van België, Frankrijk en Hauts-de-France deugd gaat doen. Samen met François Bellot hebben we gedaan wat we beloofd hebben. Gedurende een lange periode heeft men spoorlijnen gesloten. In onze regio Hauts-de-France strijden wij voor het behoud ervan, alsook de opening van spoorlijnen.”
“Ik ben enorm verheugd dat ik vandaag dit traject mag inhuldigen. Een traject, dat de concretisering vormt van mijn wens, en die van mijn Franse collega’s, Elisabeth Borne en Xavier Bertrand, om een ontbrekende schakel tussen onze twee landen te herstellen, meer bepaald tussen Wallonië, de regio Hauts-de-France en Parijs. Het was niet evident, maar dankzij de nodige dosis volharding en doorzettingsvermogen, kunnen de reizigers binnenkort gebruikmaken van dit nieuwe aanbod. Dit project past helemaal binnen onze visie voor een duurzamere, efficiëntere mobiliteit en biedt een passende oplossing voor de werknemers, studenten en toeristen uit de grote steden in Wallonië en de regio Hauts-de-France,” stelt
minister van Mobiliteit, François Bellot.
“Voor onze studenten, voor de werknemers, voor consumenten die op zoek zijn naar de beste prijzen en voor de toeristische reizigers die Parijs, Wallonië of Noord-Frankrijk willen bezoeken, ben ik bijzonder verheugd dat de steden Namen en Charleroi enerzijds, en Bergen anderzijds, vanaf december verbonden zullen zijn met Parijs via de regio Hauts-de-France. De nieuwe treinverbinding tussen Frankrijk en België is dan misschien wel net ietsminder snel dan de hogesnelheidstreinen, maar ze is ook goedkoper en flexibeler, en lijkt dus een creatief alternatief waar alle partijen wel bij varen”, aldus Sophie Dutordoir, CEO van NMBS.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*