Nieuwe treinen voor het openbaar vervoer in Vorarlberg? Nog een ogenblik geduld alstublieft!
Wanneer het contract was toegekend aan WESTbahn zou het railpakket goedkoper en er al lang zijn geweest met nieuwe treinen.
(Wenen, 10 oktober 2019) In Vorarlberg gaan veel mensen graag met de trein. Ook veel Nederlanders die op vakantie zijn in deze prachtige streek. De capaciteit is echter beperkt. Er is dus dringende behoefte aan nieuwe Regio treinen in het westen van Oostenrijk. Omdat “de hogere capaciteit brood nodig was, werd op 22 juli 2016 een Memorandum of Understanding ondertekend tussen het Federale Ministerie van Transport, Innovatie en Technologie (BMVIT) en de Staat Vorarlberg, die eind 2018 een direct contract voor een tienjarig transportdienstverlening aan ÖBB-PV AG had toegekend. Het centrale punt was 400 miljoen euro was de aanschaf op korte termijn van nieuwe treinen, die met ingang van de dienstregelingwijziging in december 2018 zouden kunnen rijden.
Op 10 januari 2017 presenteerde de WESTbahn een initiatiefaanbieding aan de BMVIT en de provincie Vorarlberg, die volgens de intentieverklaring de mogelijkheid zou hebben geboden om 25 miljoen euro te besparen in vergelijking met het eerdere spoorwegpakket. Bovendien zou WESTbahn al het lokale transport met 26 nieuwe treinen hebben uitgevoerd. Niet alleen dat er vijf extra treinen (in vergelijking met het aanbod van ÖBB-PV AG) onderweg waren; zoals de WESTbahn in 2015 al presenteerde als een treinconcept op Land Vorarlberg, zouden het FLIRTS van het bedrijf Stadler zijn geweest, die op tijd voor december 2018 zou zijn gebruikt, en de Zwitserse licentie voor internationaal verkeer hebben. Ten koste van alle pendelaars was echter noch de BMVIT noch de deelstaat Vorarlberg geïnteresseerd in het goedkope en hoogwaardige aanbod van WESTbahn.
Op 26 november 2018 werd de sluiting van het contract tussen BMVIT, Land Vorarlberg en ÖBB-PV AG aangekondigd en het gebruik van 21 nieuwe treinen aangekondigd, werd het gebruik van de nieuwe sets pas in het voorjaar van 2019 aangekondigd. Ook werd dit schema niet gehaald: ze kwamen niet in december 2018, niet in het voorjaar van 2019, zelfs juli 2019 niet – en ze zijn nog steeds niet in gebruik. Het geïmplementeerde transportservicecontract werd in november 2018 getekend en was minstens 18% duurder dan oorspronkelijk aangekondigd, namelijk voor 470 miljoen euro.
Als de WESTbahn het contract had gekregen, zouden de FLIRTS van Stadler nu al rijden in de Vorarlberg en over de grens met Zwitserland. Hoe lang het nu zal duren voor de ÖBB-gaat rijden is niet bekend. Jammer dit is geen succesverhaal voor de Vorarlberg. In de toekomst moet het echter duidelijk anders zijn: een tijdige aanbesteding en de concurrerende toewijzing van verkeer aan de beste bieder zijn het doel. Deze aanpak beschermt belastingbetalers en maakt het openbaar vervoer succesvol.