Utrecht – woensdag 18 december 2013 – De Nederlandse Spoorwegen hebben 19 locomotieven van het type Traxx besteld bij Bombardier. De nieuwe locomotieven worden geleverd vanaf eind 2014. Dat bevestigt een woordvoerder van het bedrijf tegenover Treinreiziger.nl.
Eerder werd al duidelijk dat NS Traxx-locomotieven zou bestellen, alleen hoeveel was nog onduidelijk. De Traxx-locomotieven moeten de 19 V250-treinen tijdelijk gaan vervangen. Het aantal Traxx-locomotieven mag dan gelijk zijn aan het aantal Fyra treinstellen, maar toch worden ze niet helemaal op dezelfde trajecten ingezet. De treinen rijden niet naar België en worden ook ingezet in de Intercity (direct) Den Haag Centraal – Eindhoven. Vanaf eind 2015 zullen de Traxx locomotieven ook daadwerkelijk in de reizigersdienst worden ingezet, gecombineerd met intercity-rijtuigen. De huidige Intercity Direct (voorheen Fyra) wordt ook al uitgevoerd door Traxx locomotieven. Die worden echter geleased bij Alpha Trains. NS liet eerder weten dat alleen de Traxx-locomotieven op korte termijn aan alle voorwaarden voldoen. Omdat er sprake is van ‘dwingende spoed’, heeft NS de opdracht aan Bombardier gegund zonder aanbestedingsprocedure. Het gaat om Traxx locomotieven van het type F140 MS2. Deze locomotieven kunnen in de reizigersdienst maximaal 160 kilometer per uur. Vanaf 2021 worden de Traxx locomotieven weer vervangen door nieuwe snelle Intercity’s. Deze nieuwe treinen, die vanaf 2021 moeten gaan instromen, zullen minimaal 200 kilometer per uur kunnen, maar wellicht ook sneller. Bron: Treinreiziger.nl