Nieuwe trams voor de Uithoflijn in de maak

In totaal worden voor de Uithoflijn 27 trams gebouwd, waarvan de eerste tram naar verwachting in december 2016 aankomt in Nieuwegein. Projectmanager Trammaterieel Robin Verspeek ziet toe op het proces van uitvoering en vertelt: “De medewerkers van CAF beginnen met het maken van de vijf wagenbakken van de tram, ook wel bodyshells genoemd, waarna deze worden gespoten in de U-OV-kleuren geel en grijs. uithoftram 2Tegelijkertijd worden de draaistellen geproduceerd, dit zijn de onderstellen van de tram waarin de wielen zich bevinden. Uiteindelijk worden alle verschillende onderdelen en interieurdelen in de tram gemonteerd en worden de vijf losse modules gecombineerd tot één tram.” Tijdens het maken van de trams voert Provincie Utrecht verschillende inspectierondes uit om de kwaliteit van de trams te controleren. Hiervoor worden ervaren controleurs ingevlogen naar Zaragoza. Deze komen onder andere uit Engeland en hebben ervaring met de bouw van vergelijkbare trams, zoals die voor Birmingham.

Na de eindcontrole in Zaragoza wordt de tram vanuit Spanje per schip en over land getransporteerd naar de remise in Nieuwegein. In december zullen hier op het werkterrein onder verantwoordelijkheid van CAF de eerste testritten plaatsvinden. Vervolgens wordt vanaf januari 2017 de eerste tram getest op de SUNIJ-lijn, de huidige tramverbinding tussen Nieuwegein/IJsselstein en Utrecht Centraal Station. De andere 26 trams maken in de maanden daarna hun opwachting in Nederland; voor de zomer van 2018 moeten alle 27 trams in Utrecht zijn. De verwachting is dat vanaf medio 2017 de eerste trams worden overgedragen van CAF aan de Provincie Utrecht en dat wordt gestart met het test- en proefbedrijf van de trams op de Uithoflijn zelf. Vanaf dat moment worden onder andere de trambestuurders verder opgeleid en wordt de dienstregeling getest.

%d bloggers op de volgende wijze: