De stedelijke Openbaar Vervoer bedrijven en de NS doen er alles aan om de reiziger het zo makkelijk mogelijk te maken. Overal in Nederland werken de steden en de Spoorwegen samen. Dit gebeurt ook in de om ons liggende landen. Treinennieuws.nl vindt dit een hele verandering in het Haagsche, vandaar dit berichtje.
De relatieve rust op het plein voor het Haagse station Hollandse Spoor is voorbij. Op 29 januari stelde de Haagse Tramweg Maatschappij (HTM) een geheel vernieuwde tramhalte –zeg bijna maar tramstation – in gebruik . Daarmee keerden ook de trams, die geruime tijd waren omgeleid wegens de werkzaamheden, op hun oude routes terug. De nieuwe halte bestaat uit twee overdekte eilandperrons, respectievelijk A/B en C/D, gelegen direct ten zuiden en ten noorden van de stationsingang van NS. Alle trams die in de zuidelijke richting rijden (naar Den Haag Vrederust, Scheveningen Haven, Duindorp, Wateringen en Delft), vertrekken nu van perron A/B. Degene die het Hollandse Spoor zelf, het Centraal Station, het Statenkwartier of Scheveningen Noord als eindbestemming hebben, gebruiken perron C/D. Voordeel van deze indeling is dat de trams bij vertrek geen hinder ondervinden van het verkeer op het plein vlak vóór het station, omdat ze dit voorbijrijden alvorens te stoppen bij hun eigen perron. Dit voorkomt vertragingen. Ook veroorzaken late reizigers geen belemmeringen voor bestuurders die moeten vertrekken. Ze stappen namelijk steeds achterin en lopen de trams niet meer tegemoet, zoals in de oude situatie toen de lijnen nog niet per richting ingedeeld waren. Voor de nieuwe indeling moest het sporenplan worden aangepast. De perrons zijn voorzien van matrixborden die de komst van de volgende trams aangeven en er staan banken voor het publiek. Bovendien is er continu videobewaking. Omdat langs elk perron steeds twee tramstellen achter elkaar moeten kunnen staan, zijn ze langer dan de oude voorzieningen. Voor de passagiers betekent dit dat ze soms iets verder moeten lopen. Halte Hollandse Spoor is het knooppunt van zes lijnen (1, 9, 11, 12, 16 en 17).
Bijschrift bij foto’s:
Foto bovenaan:
Perron A/B – zie ook de matrixborden – voor de trams in zuidelijke richting met tram 1 richting Delft, links passeert een tramstel van lijn16 naar het Statenkwartier, op weg naar perron C/D
Foto onder:
Perron C/D met rechts een stel van lijn 9 naar Scheveningen en links lijn 16 naar het Statenkwartier
Foto’s: Hans van Lith/Voorburg.