Nieuwe tractiewerkplaats NMBS-Hasselt geopend

Het interieur van de nieuwe werkplaats in Hasselt België (foto NMBS)

De vernieuwing en uitbreiding van de tractiewerkplaats van Hasselt staat voor de modernisering waar we met de NMBS naartoe willen, in het belang van onze reizigers èn van onze medewerkers’. Dat zei Sophie Dutordoir, directeur (CEO) van de Belgische Spoorwegen 8 oktober jongstleden bij de opening van een nieuwe tractiewerkplaats in Hasselt. Het in gebruik nemen van de werkhal van ruim 200 meter – kosten € 25 miljoen – past in het streven van de NMBS haar complete onderhoudsinstallaties grondig te moderniseren.

De nieuwe onderhoudswerkplaats heeft twee doorgaande sporen van 200 meter, die plaats genoeg bieden om hele treinstellen in revisie te nemen, zonder dat ze in losse rijtuigbakken moeten worden gesplitst. Dit betekent tijdwinst bij de werkzaamheden, waardoor de stellen weer sneller klaar zijn voor gebruik. De beide sporen zijn voorzien van hoge werkplatformen over de gehele lengten, zodat het personeel veilig onderhoud kan verrichten aan de installaties die zich bij de modernste treinstellen op het dak bevinden. Om het materieel goed, duurzaam en efficiënt te kunnen behandelen zijn de modernste technologieën beschikbaar. Bovendien werden nieuwe en doelmatiger werkmethoden ingevoerd, die de snelle beschikbaarheid van de rijtuigen moeten bevorderen.
Bloktreinprincipe
Dankzij de grote lengte van de werkhal – waardoor treinstellen zoals de M6-dubbeldekkers, als één geheel worden behandeld – wordt voor het eerst het ‘bloktreinprincipe’ toegepast. Dit houdt in dat de treinen overdag zijn ingezet voor de reizigersdienst en ’s nachts worden onderhouden.
Een tweede verbetering bij het onderhoud is het toepassen van telemetrie, een relatief nieuwe technologie die is ingebouwd in het materieel en waarmee mankementen op afstand kunnen worden vastgesteld. Het werkplaatspersoneel kan dus al tijdens de rit bepalen wat er eventueel mis is en voordat het treinstel in de werkplaats komt, voorbereidingen treffen voor een snel herstel. Anno 2018 beschikt 30% van de stellen over telemetrie, maar in 2023 zal dat 80% zijn.
Ook bestaande hal gemoderniseerd
De nieuwe tractiewerkplaats ligt naast een al bestaande onderhoudshal. Ook deze wordt gemoderniseerd door de werkputten aan te passen en een deel van het dak te verhogen. Sinds december 2017 beschikt het werkplaatscomplex in Hasselt over zeven nieuwe sporen. Zij worden gebruikt voor het opstellen en poetsen van materieel en om een deel van het onderhoud uit te voeren. Erboven is verlichting aangebracht en de werkpaden zijn gebetonneerd. Door het aanbrengen van bovenleiding kunnen de treinstellen op eigen kracht de werkplaatsen binnenrijden en hoeft daar geen dieslellocomotief meer aan te pas te komen. Een eigen seinstelsel zorgt er bovendien voor dat in- en uitrijden veilig gebeurt.
De NMBS beschikt thans over achttien onderhoudsposten, vier centrale werkplaatsen en negen tractiewerkplaatsen, om zijn 2.600 voertuigen te onderhouden. De nieuwste werkplaats staat dus nu in Hasselt. Foto’s NMBS